mkb'ers in zakelijke dienstverlening zijn positief over de toekomst

22-04-2021 (09:46) - Economisch

3 op de 10 mkb’ers in de zakelijke dienstverlening slaagden erin om in 2020 méér omzet te realiseren dan in 2019. Bij bijna een derde bleef de omzet gelijk, terwijl 37 procent een lagere omzet noteerde. Bij 60 procent van de mkb-bedrijven die in 2020 verlies leden, bedroeg het omzetverlies wel meer dan een kwart. Toch heerst er in de sector een positief sentiment: 2 op de 3 mkb’ers in de zakelijke dienstverlening zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet, blijkt uit de MKB Barometer van Teamleader.
 
Opvallend is dat de crisis geen invloed heeft gehad op de betaaltermijnen van facturen. Het lijkt er volgens Teamleader op dat de overheidsmaatregelen de economie in grote mate hebben gestut. 1 op de 5 mkb’ers in de zakelijke dienstverlening heeft in 2020 zelfs meer personeel aangenomen dan in het jaar ervoor en bij ruim driekwart volgde geen gedwongen ontslagen door de pandemie. Het overgrote deel van de mkb-bedrijven (65 procent) maakte geen gebruik van de NOW-regeling. Nu de omzetten over de gehele linie weer stijgen, lijkt de grootste impact van corona dan ook achter de rug.
 
Gedrevenheid
Jeroen de Wit, CEO van Teamleader: "Er is een brede consensus dat de weg naar herstel is ingeslagen en dat zegt iets over de veerkracht van deze ondernemingen. Zo heeft een ruime meerderheid er alle vertrouwen in dat zij in 2021 weer winstgevende groei realiseren. Dat is precies de gedrevenheid die we nodig hebben om uit deze crisis te komen. Desondanks denkt meer dan de helft van de ondernemers wel dat de sector blijvend is veranderd."
 
Diversificatie
Om met zo weinig mogelijk kleerscheuren uit de crisis te komen, kozen veel bedrijven er voor hun activiteiten uit te breiden. Zo besloot ruim een derde risico’s te spreiden en hun blikveld te verbreden door middel van diversificatie. Ook kijkt een grote groep al vooruit en maakt bijna driekwart alweer werk van een langetermijnstrategie, al zijn de meeste mkb-bedrijven terughoudend met investeringen. Als het gaat om maatregelen die mkb’ers in het komende halfjaar willen treffen, zegt ruim een kwart zich te willen concentreren op de online verkoop van producten of de ontwikkeling van websites. 17 procent is van plan het marketingbudget te verhogen, terwijl 14 procent nieuwe mogelijkheden in de toeleveringsketen in kaart wil brengen.

Bureaus

Media

Marketing