Mogelijke omslag in economische opmars

07-11-2018 (11:38) - Economisch

Het gaat nog steeds erg goed met de Nederlandse economie. Toch moeten we oppassen voor een mogelijke omslag of afkoeling, waarschuwt Intelligence Group. Geen reden tot paniek, maar een nuchtere kijk op de toekomst is op z'n plaats.


Het internationale data- en techbedrijf houdt sinds 2012 cijfers bij die betrekking hebben op de Nederlandse economie. Rond 2013 kelderden nagenoeg alle markten, maar sindsdien is er op alle fronten weer een opmars. Momenteel bedraagt de economische groei zelfs 3,1 procent.


Toch verwacht de Intelligence Group niet dat de opmars nog eeuwig gaat voortduren. 'Geen reden tot paniek, maar een nuchtere kijk op de toekomst', adviseert Intelligence Group in hun rapport. Er is sprake van verminderd optimisime door onder meer de internationale spanningen, waaronder de naderende Brexit of het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten.


Binnenlandse factoren

Maar ook binnenlandse factoren spelen volgens de Intelligence Group een rol. Zo lijkt het erop dat het producenten- en consumentenvertrouwen hun beste tijd hebben gehad. Waar het procudentenvertrouwen in februari nog een piek bereikt met +10,9, daalde dit in oktober naar +5,9. Dat komt vooral door een verwachte daling van de productie. Het consumentenvertrouwen schommelde lang rond de 23 punten, maar daalde in oktober naar +15.


Daarnaast zijn er in het laatste kwartaal minder vacatures en worden er minder uitzendkrachten ingezet. Een daling geldt bovendien voor de beurskoers. De AEX stond in oktober op 519 punten, waar deze op 27 juli nog juist een hoogtepunt van +576 bereikte.


Groei van 1,2 procent

Ondanks de dalingen, zijn de cijfers nog aanzienlijk hoog. Momenteel lijkt er dan ook nog niet zoveel te vrezen. Hoewel de Intelligence Group waarschuwt dat de dalende tendens waarschijnlijk doorzet, blijft de economische groei voorlopig nog wel doorzetten. Alleen wel een tandje minder: de komende drie kwartalen is de verwachte groei 1,2 procent.


Bureaus

Media

Marketing