Nederland enige Europese land waar omzetgroei detailhandel stagneert

04-06-2019 (11:37) - Economisch

De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert in 2019. Terwijl voor de detailhandel in Europa een groei van 2 procent in de totale omzet wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel.
 

Nederland is het enige land in Europa waar nauwelijks omzetgroei te zien is (Turkije is daarin niet meegenomen). De omzetgroei van fysieke winkels viel in 2018 al vrijwel stil in Nederland. In 2018 becijferde GfK een marginale groei van 0,2 procent.
 

Daarmee houdt Nederland gelijke tred met andere landen in Noordwest-Europa. In Denemarken en België steeg de omzetgroei minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei te zien was. Daarentegen herpakken deze landen zich volgens de prognoses in 2019 weer. 


stagneren

 
Maar de Nederlandse detailhandel laat ook in 2019 een stagnerende groei zien (0,5 procent). 'Het online kanaal is in Nederland relatief sterk ontwikkeld ten opzichte van andere Europese landen en de verwachting is dat deze ontwikkeling doorzet', zegt Danny van den Burg, Retail Sales Lead bij GfK. 'Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen.'


europa

 
De voorspelde omzetgroei van 2 procent in de Europese winkels voor 2019 is vrijwel gelijk aan de gerealiseerde omzetgroei van 1,9 procent in 2018. 'Uit dit onderzoek blijkt dat er twee tegenovergestelde sentimenten spelen in Europees consumentengedrag', verklaart dr. Johannes Schamel, onderzoeksleider van GfK Geomarketing.
 

'Aan de ene kant spelen de onzekerheid over Brexit, de dreigende handelsconflicten en magere voorspellingen voor handelspartner China het consumentenvertrouwen parten', legt Schamel uit. 'Aan de andere kant speelt een sterke arbeidsmarkt, loonstijging en de bescheiden prijs van ruwe olie een rol.'
 

Bekijk hier het volledige onderzoek. 

Foto: Shutterstock. 

Bureaus

Media

Marketing