Nielsen: Groei supermarktomzet zwakt af

11-06-2020 (14:33) - Economisch

De omzet van de supermarkten in week 23 is met 8,4 procent gestegen op jaarbasis. Een aanmerkelijke daling van de groei ten opzichte van voorgaande weken. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen Benelux Connect.
 
De afzwakkende groei viel samen met de opening van restaurants en cafés op 1 juni, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de vertraging. Maar in dezelfde week viel ook een nationale feestdag (2de Pinksterdag), wat meestal juist een piek in de verkoop van de supermarkten veroorzaakt.
 
‘Als we kijken naar de vier weken die week 23 voorafgaan, dan zien we een double-digit groei voor de supermarkten in Nederland. Het is duidelijk dat de opening van de horeca en het koudere weer in het laatste deel van de week een duidelijke invloed heeft gehad op de verkoop van de supermarkten in de afgelopen week’, aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. ‘In de weken 21 en 22 had de supermarkten een hoge omzet van meer dan 900 miljoen euro. De afgelopen week lag de omzet net onder de 860 miljoen euro. Hoewel het groeipercentage lager ligt in vergelijking met eerdere weken, is deze met 8,4 procent nog steeds aanzienlijk’.
 

Bureaus

Media

Marketing