Omzet online kunstmarkt flink gestegen door Covid-19

06-08-2020 (10:41) - Economisch

Het gaat goed met de online kunsthandel. De drie grootste veilinghuizen Christie’s, Sotheby’s en Philips boekten in de eerste helft van 2020 een recordomzet van 336 miljoen euro. Dat is 463 procent meer dan dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van ArtTactic in opdracht van verzekeraar Hiscox.  
 
De uitbraak van Covid-19 lijkt een belangrijk keerpunt voor de toekomst van digitale kunstverkoop, waarvan de omzet de afgelopen vier jaar juist daalde. De online kunstverkoop was goed voor 28,3 procent van de totale veilingverkopen bij de bovengenoemde veilinghuizen in de eerste helft van 2020, tegenover slechts 1,2 procent in 2019. Verwacht wordt dat de online kunsthandel alleen nog maar zal blijven groeien. Uit het onderzoek blijkt dat 8 op de 10 online kunstplatforms verwacht dat het aantal aankopen de komende 12 maanden verder zal toenemen.
 

Beeldende kunst booming

Beeldende kunst is goed is voor 32 procent van de online verkoop, aanzienlijk meer dan horloges en sieraden (23 procent), decoratieve kunst (12 procent) en meubels (8 procent). Postzegels, zeldzame boeken, munten en memorabilia zijn goed voor een kwart van alle online verkopen. Bij traditionele veilinghuizen, zoals Christie’s, Sotheby’s en Philips, is beeldende kunst goed voor de helft (51 procent) van de verkopen.
 
Jeroen Opstelten Manager Art & Private Client bij Hiscox: ‘De groei in online aankopen in de laatste maanden is logisch door de geforceerde overstap naar digitaal. Partijen hebben geïnvesteerd om hun online platforms gebruiksvriendelijk en veilig in te richten. De digitale verkoop vertegenwoordigt echter nog steeds minder dan 10 procent van de totale kunstmarkt. Mogelijk vormt de coronacrisis de katalysator die de traditionele kunstmarkt versnelt digitaliseert.’
 

 


Bureaus

Media

Marketing