Onderzoek: 'Hudson's Bay schiet niets op met koerswijziging'

18-04-2019 (10:56) - Economisch

De overlevingskansen van Hudson's Bay in Nederland lijken na de recent aangekondigde koerswijziging van het bedrijf nihil. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Consultancy.


Een herpositionering richting de oude middenpositie van V&D zou het bedrijf van de ondergang moeten redden, maar een analyse op merkkracht laat zien dat Hudson's Bay veel zwakker is dan V&D vóór het faillissement in 2015. Op de ranglijst van sterkste retailmerken van Nederland blijft het merk hangen op een schamele 75e plek, mijlenver van beoogd concurrent de Bijenkorf.


bijenkorf

Wat de Nederlandse consument waardeert aan Hudsons Bay zijn de internationale uitstraling, de kwaliteit van het assortiment en de zelfverzekerde houding. Een vergelijking met concurrent de Bijenkorf laat zien dat deze sterkten echter relatief zijn. Op de top-3 imagofactoren scoort het nieuwe warenhuis respectievelijk 20, 47 en 42 procent lager dan concurrent de Bijenkorf. Alleen als het gaat om de afwisseling van het assortiment scoort Hudsons Bay iets beter dan de Bijenkorf.


'Hudson's Bay vergelijken met de Bijenkorf lijkt misschien wat oneerlijk', zegt merkadviseur Hendrik Beerda. 'Terwijl de Bijenkorf al bijna 150 jaar bestaat, opende Hudson's Bay pas anderhalf jaar geleden zijn eerste winkel in Nederland. Maar met miljoeneninvesteringen was het wél de bedoeling van de nieuwkomer om de Bijenkorf het leven zuur te gaan maken. Daarin is Hudson's Bay duidelijk nog niet geslaagd.


kansloos?

De meerderheid van de Nederlanders kent de nieuwe winkelketen, maar op de andere twee pijlers om een sterke positie te ontwikkelen, waardering en binding, zijn de scores mager. 'Hudson’s Bay verkeert duidelijk in zwaar weer en gooit het roer drastisch om. In de media vertelt de warenhuisketen dat het de doelgroep wil verbreden. Maar in dit middensegment is de reputatie van de keten zelfs beduidend zwakker dan het in 2015 failliet verklaarde V&D. De herpositionering lijkt hiermee kansloos', aldus Beerda.


De enige oplossing is volgens hem dat Hudson's Bay zich gaat richten op de oorspronkelijk bedachte marktpositie als aanbieder van topmerken. 'De internationale allure en de hoge kwaliteit zijn immers de enige sterkten van het merk. Het is wel noodzakelijk om in pijlsnel tempo meer sympathie te kweken bij de consument. Dit is alleen mogelijk door een prettiger sfeer in de winkels te creëren en te blijven investeren in vriendelijk personeel.'


Bureaus

Media

Marketing