Online bestellingen kleding en telecom nemen toe, auto's blijven nog achter

07-05-2019 (09:51) - Economisch

Bijna de helft van de Nederlanders kocht vijf jaar geleden nog geen kleding, sieraden en schoenen, maar doet dat nu wel. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Trusted Shops. Ook het online bestellen van huishoudelijke apparatuur, telecom en vliegtickets is toegenomen. 


Hetzelfde geldt voor uiterlijke verzorgingsproducten, zoals make-up, dagcrème en parfum. Opvallend is dat motorvoertuigen nog nauwelijks online worden aangeschaft. Nog geen drie procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via internet, dit zijn vooral mannen. 


duurdere producten


Volgens Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops, zijn vooral de resultaten over motorvoertuigen interessant. 'Vijf jaar geleden konden sommige mensen zich nog niet voorstellen dat ze ooit online een reis zouden boeken of schoenen zouden bestellen, dan is nu helemaal anders. Ik denk dat we hetzelfde gaan krijgen met het online kopen van motorvoertuigen, zoals auto’s. Tesla zal naar verwachting in de toekomst dan ook weer overgaan tot online verkoop van hun voertuigen, maar dan moeten ze hun online en offline verkoopstrategie wel herzien.'


Voor aanbieders van duurdere producten is het nuttig om na te denken over de verschuiving van offline naar online. 'Ondanks dat mensen het product graag in het echt willen zien, voelen of uitproberen, kun je ook oplossingen verzinnen om de drempel te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan hoge resolutie foto’s en filmpjes, Augmented Reality, reviews en het aanbieden van kopersbescherming', aldus Heinen


Bureaus

Media

Marketing