Pabbl zoekt tien miljoen groeigeld

20-04-2018 (15:51) - Economisch

De lock-screen app waarmee gebruikers zich bewust aanmelden om advertenties te ontvangen zoekt naar nieuwe financiering. De start-up heeft hun business model gevalideerd en wilt met 2 miljoen van de financiering versnellen richting winstgevendheid en dominantie in de Nederlandse markt. De overige 8 miljoen is nodig om hetzelfde in een aantal andere Europese landen te realiseren.


Pabbl is een jaar live en is een gratis Android-app waarmee gebruikers persoonlijke en niet storende advertenties en artikelen ontvangen op hun vergrendelscherm. Gebruikers sparen hiermee punten voor gifts bij elke keer dat er een advertentie wordt getoond. Met die punten kunnen gratis koffie, MB’s en andere gifts worden aangeschaft. De app heeft bijna 100.000 geregistreerde gebruikers.


Bewezen concept

Lock-screen advertising in ruil voor een beloning is al een groot succes in Azië en Australië. Zo heeft de Australische start-up ‘UnlockD’ vorig jaar ruim 18 miljoen euro opgehaald om uit te kunnen breiden naar Azië en hebben miljoenen gebruikers. 


Relevant voor gebruikers en adverteerders

Pabbl heeft in een tijdperk waar Adblockers meer regel dan uitzondering zijn gebruikers weten te overtuigen advertenties en artikelen te ontvangen op het scherm waar ze dagelijks 150 keer langsgaan. Voor adverteerders biedt dit veel mogelijkheden doordat ze de gebruiker kunnen bereiken op het eerste scherm dat wordt gezien als de telefoon wordt vastgepakt. 


User experience voorop

Er  hangen echter wel restricties aan de content van de adverteerders. “Het vergrendelscherm is een erg persoonlijk scherm. We hechten veel waarde aan de relevantie van de content en staan bijvoorbeeld te schreeuwerige uitingen niet toe. We moeten niet vergeten waarom men Adblockers is gaan installeren, de user experience staat bij ons voorop.” De advertenties worden dan ook afgewisseld met relevante artikelen en bijvoorbeeld het lokale weerbericht.

 

Bureaus

Media

Marketing