Prijsvergelijkentrend leidt niet tot lagere prijzen

16-11-2017 (10:12) - Economisch

De prijzen in het elektronicasegment zijn niet gedaald sinds de opkomst van het prijsvergelijken. Vanaf 2005 schoten de prijsvergelijkingswebsites als paddenstoelen uit de grond, dit heeft nog niet geleid tot vermindering van verkoopprijzen van webshops.

 

107 euro besparing

Het imago van prijsvergelijkers heeft de laatste jaren een behoorlijke deuk opgelopen, nadat bleek dat veel vergelijkers te maken kregen met belangenverstrengeling, waardoor objectiviteit niet volledig gewaarborgd kon worden. Technologiewebsite Tweakers betoogt echter dat het vergelijken van prijzen voor je overgaat tot aankoop wel degelijk aan te raden is, zeker nu blijkt dat de prijzen van elektronica niet dalen. Tweakers deed hiervoor een uitgebreide analyse bij zijn eigen prijsvergelijker. Uit de analyse bleek dat het procentuele verschil tussen het goedkoopste elektronicaproduct en de gemiddelde prijs in de afgelopen tien jaar schommelde tussen de 8 en 11 procent. Omdat een huishouden jaarlijks gemiddeld bijna 1100 euro aan elektronica besteedt (bron: CBS), kan een huishouden op jaarlijkse basis 107 euro besparen.
 

niet altijd relevant

Consumenten zijn gevoelig voor levertijd, naamsbekendheid of gratis verzending/retournering. Het kunnen allen redenen zijn om toch voor de duurdere optie te kiezen. Het lijkt er dus ook op dat Nederlanders het vaak niet erg vinden om wat extra te betalen. Voor deze groep mensen is de prijsvergelijker dus niet relevant.
 

Bureaus

Media

Marketing