Smart home markt groeit tot 2,5 miljard euro

12-03-2020 (10:57) - Economisch

Nederlandse consumenten hebben samen voor 2,5 miljard euro aan smart home apparaten in huis. De markt is gegroeid met 800 miljoen euro, maar liefst 47 procent. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor, een onderzoek van Multiscope onder 6300 Nederlanders.
 
Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home producten (42 procent). In 2018 had 36 procent een smart home product in huis. In 2017 was dit nog maar 29 procent. Het bezit van smart home producten groeit binnen alle segmenten, met als populairste segmenten ‘verlichting & schakelaars’ en ‘energie & verwarming’. De slimme speaker is het snelst gegroeid in de afgelopen periode.
 

Gemak en comfort

Mannen en 18- tot 49-jarigen zijn relatief vaker in het bezit van smart home producten. Deze groep is een belangrijke voorloper. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24 procent) is positief over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen. In 2018 was dit nog 27 procent. Consumenten zijn dus iets minder positief.
 
Gemak en comfort blijven de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet ziet.
 

Bureaus

Media

Marketing