Tweakers: 'Black Friday biedt consument echt meer aanbiedingen dan normaal'

09-12-2019 (15:09) - Economisch

Uit de data van de prijsvergelijker van Tweakers blijkt dat in aanloop naar en rondom Black Friday het aantal aanbiedingen sterk toeneemt. Niet alleen was het aantal aanbiedingen rondom Black Friday dit jaar hoger dan gedurende een gemiddelde week, er waren ook 15 procent meer aanbiedingen dan tijdens de 2018-editie van Black Friday.
 
Uit de data blijkt ook dat de kwaliteit van de aanbiedingen rondom Black Friday hoger is dan normaal. Voor 57 procent van deze aanbiedingen gold dat de prijs in de laatste zes maanden niet zo laag was geweest. Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging van 10 procent. De populairste productcategorie onder de bezoekers was televisies en de populairste webshops waren Bol.com, Coolblue en Amazon.
 

Black Friday-periode wordt steeds langer

Vorig jaar bleek uit de statistieken van de prijsvergelijker al dat Black Friday een paar dagen voor de vrijdag zelf begon. Dit jaar begon Black Friday overduidelijk al op de voorafgaande maandag. Verreweg de grootste piek in bezoek en doorclicks van de prijsvergelijker naar webwinkels vindt nog steeds plaats op de vrijdag zelf.
 

Geen sprake van seasonality

Wat verder opvalt, is dat er ondanks de enorme bekendheid van Black Friday als aanbiedingsperiode geen sprake is van afwachtend consumentengedrag. “Black Friday heeft dit jaar op zowel Tweakers als AD Tech opnieuw voor significant meer bezoek gezorgd dan het jaar daarvoor. Ondanks dat zien we in de maanden voor Black Friday geen verandering in consumentengedrag. Je kunt dus stellen dat er geen sprake is van seasonality”, aldus Wanja Allessie, directeur DPG Technology. “We zien wel een duidelijk verschil in het gebruik van Tweakers. Verhoudingsgewijs wordt de prijsvergelijker tijdens Black Friday veel vaker gebruikt dan normaal. Hieruit kun je concluderen dat bezoekers rondom Black Friday met een ander doel het platform bezoeken, namelijk het zoeken en vinden van echte deals.”
 

In cijfers

Het websitebezoek was dit jaar significant hoger dan vorig jaar, met Black Friday zelf als absoluut hoogtepunt.
40 procent meer verkeer dan tijdens Black Friday 2018. 66 procent meer verkeer dan een gemiddelde week in 2019. 

Bureaus

Media

Marketing