Veel Europeanen overwegen over te stappen naar online bank

04-06-2019 (09:32) - Economisch

Meer dan de helft van de Europeanen overweegt om in de toekomst hun huidige traditionele bank te verruilen voor een online bank zonder bankkantoor. Dit blijkt uit onderzoek van Mastercard in elf Europese landen, waaronder Nederland.


Terwijl traditionele banken steeds meer digitale producten en diensten aanbieden, zegt 39 procent van de Europeanen bij hun huidige bank te blijven. Nederlanders zijn het meest trouw aan hun bank, maar liefst 58 procent is niet van plan van bank te veranderen. Millennials tussen de 18 en 29 jaar zijn het minst trouw aan hun bank, bijna tweederde (63 procent) overweegt om van bank te veranderen.


open banking initiatief

In september 2019 wordt het PSD2 Open Banking Initiatief van kracht in Europa. Apps en andere diensten krijgen na persoonlijke goedkeuring toegang tot informatie van consumentenrekeningen. Maar liefst 85 procent van alle Europeanen is zich niet bewust van dit initiatief of weten er weinig over te vertellen. Wel staan de meeste ondervraagden open voor de nieuwe digitale diensten, mogelijk gemaakt door PSD2.


13 procent gebruikt al apps die financiën van verschillende bankrekeningen in een overzicht bijhoudt. En 43 procent wil graag een app gebruiken die op een centrale plek inzicht geeft in het saldo van al hun lopende- en spaarrekeningen. Meer dan een vijfde staat open voor een dienst die helpt om financiën te managen, uitgavepatronen te analyseren en een voorspelling te maken over toekomstige uitgaven. Daarbij worden banken nog wel gezien als meest betrouwbare bron voor informatie over het managen van financiën.


vier oplossingen

Mastercard heeft zelf vandaag vier nieuwe oplossingen gelanceerd, om innovaties in open banking te stimuleren. Met deze nieuwe applicaties en services worden financiële instellingen en derde partijen ondersteund om nieuwe innovaties in open banking op de markt te brengen.
 
  • Met Open Banking Connect wordt er een verbinding gelegd met de open banking-functionaliteiten van financiële instellingen. Dit biedt derde partijen de benodigde schaalbaarheid, betrouwbaarheid en snelheid om producten op de markt te brengen.
  • Open Banking Protect biedt een realtime verificatie van de registratiestatus van derde partijen. Dit wordt gecombineerd met monitoring en alerts om fraudepraktijken te reduceren.
  • Open Banking Resolve is een dienst voor centraal onderzoek en geschiloplossingen. Daarmee biedt de dienst de benodigde duidelijkheid, consistentie en transparantie.
  • Tot slot zorgen de Open Banking Consulting Services voor professioneel advies en praktische ondersteuning om financiële instellingen te helpen bij het definiëren en uitvoeren van hun strategie voor open banking.

 


Bureaus

Media

Marketing