Wanbetalers en instabiel inkomen, freelancers toch positief

22-02-2018 (09:26) - Economisch

De platformeconomie groeit wereldwijd zo hard, dat in 2020 bijna een op de vijf personen op freelance of projectbasis zal werken. In Nederland zijn er op dit moment meer dan een miljoen zzp’ers. PayPal deed samen met Netfluential onderzoek naar freelancers die het grootste deel van hun werk via de computer en online doen.


Wat blijkt, freelancers hebben nog altijd te maken met onzekerheden zoals een onregelmatig inkomen en bijvoorbeeld opdrachtgevers die maar niet willen betalen. Samen met Jeroen Sakkers die ondermeer de Dag van de ZZP'er heeft opgezet heeft het bedrijf PayPal de trends voor Nederland op een gezet. 

 

toekomst
 

In het onderzoek geeft 52% van de freelancers aan dat hun werk het afgelopen jaar stabiel was en 24% zegt meer werk te zijn gaan doen. Bij de vraag hoe de verwachting van de toekomst is, geeft 46% van de freelancers aan waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid werk te blijven doen. 39% verwacht het komende jaar erop vooruit te gaan. Sakkers: “Het zal freelancers de komende jaren beter vergaan dan tot nu toe. De freelancemarkt zal voorzienbaar blijven groeien – zowel wat betreft het aantal online opdrachten als opdrachten op locatie. Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar specialisten en die zijn steeds vaker alleen op freelancebasis te vinden.”


Nederlandse freelancers behoren tot de meest ervaren freelancers uit het onderzoek, met op dit moment een gemiddelde van zo’n acht jaar als eigen baas. Het gemiddelde van alle landen ligt op minder dan vijf jaar.

 

hulpbronnen
 

Nederlandse freelancers hebben in verhouding tot de andere landen ook andere informatiebehoeften en gewoonten als het gaat om het gebruik van hulpbronnen. Zo zijn online blogs en YouTube in andere landen populair, maar Nederlanders maken daar het minste gebruik van. In Nederland worden vakmedia (26%) het meest geraadpleegd voor informatie, wat in de andere landen gemiddeld (14%) juist het minst wordt gebruikt voor dit doeleinde.


Opvallend is dat van alle onderzochte landen, Nederlandse freelancers het meeste aangeven dat ‘het prima gaat zonder hulpbronnen’ (35%). Als ze informatie zoeken, zijn ze het meest geïnteresseerd in het vinden van nieuwe klanten (24%), advies over tarieven (17%) en het leren van nieuwe vaardigheden (17%). Sakkers: “Als freelancer ben je specialist: je doet wat je leuk vindt en wat je goed kan. Je loopt echter het risico dat je wordt ingehaald door de concurrentie als je je niet verder ontwikkelt. Doe niet alleen maar opdrachten op hetzelfde niveau, maar investeer ook tijd en geld in opleiding. Zo zorg je ervoor dat je kennisleider op jouw gebied blijft en zal je ook inhoudelijk steeds verder groeien.”

 

internationaal
 

De resultaten duiden op een aantal kansen voor de Nederlandse freelancer. Er zijn bijvoorbeeld vaak mogelijkheden om zaken op internationaal gebied uit te breiden. Momenteel werkt twee derde van de freelancers voor internationale klanten, maar vormen deze slechts 25 procent van hun omzet. De top vier landen voor internationale opdrachten zijn België, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië.


Daarnaast zijn freelanceplatforms minder populair in Nederland vergeleken met de rest van de wereld, waar juist internationale klanten goed te vinden zijn. Slechts de helft zegt af en toe een freelanceplatform te bezoeken, terwijl het wereldwijde gemiddelde op 66% ligt.


“België en Duitsland zijn de eerste landen waar je als freelancer aan denkt, als je internationaal wilt werken: het ene land is dichtbij en de inwoners ervan spreken (deels) dezelfde taal, terwijl het andere een ontzettend grote marktkans omvat. Bovendien zijn veel Nederlandse corporaties ook daar actief en andersom. In de VS en Groot-Brittannië is op freelance en projectbasis werken al jarenlang zeer populair. Via platforms als Fiverr, Freelancer.com en UpWork kun je relatief makkelijk klanten binnenhalen uit die landen,” zegt zzp-expert Jeroen Sakkers. 

 

financieel
 

Betalingen blijven een doorn in het oog van velen freelancers. De respondenten geven aan dat het hebben van mobiele tools evenals de mogelijkheid om betalingen via mobiele apparaten te factureren en ontvangen, cruciaal is in hun on-the-go wereld. Het gebruik van gemakkelijke mobiele betalingen, mobiele apps en mobiele communicatie groeit dan ook onder freelancers.
 

De respondenten geven aan dat het vinden van werk niet altijd makkelijk is. Uit onderzoek blijkt dat de meest opdrachten via mond-tot-mondreclame (56%) binnenkomt. Dat geldt met name voor de mensen die al wat langer freelancen. Pitchen (38%) en sociale media (35%) zijn daarnaast veel gebruikte methoden. De freelancers met een meer internationale focus zijn daarnaast meer geneigd om gebruik te maken van freelanceplatforms om werk te vinden. “Als je als freelancer onbezorgd je bedrijf wilt leiden, dan is het zaak dat je waarde opbouwt binnen jouw bedrijf. Dat kan door mond-tot-mondreclame te verzilveren via online referenties. Vraag iedere opdrachtgever en partner die positief over je is om een referentie, zodat je deze kunt gebruiken om de kwaliteit van jouw bedrijf te bewijzen,” aldus Sakkers.


Inspelend op de grootste zorg van freelancers in Nederland, het onregelmatige inkomen, heeft PayPal samen met Jeroen Sakkers vijf tips en tricks opgesteld. Klik hier om de tips te lezen.


Bureaus

Media

Marketing