Hunt for the hipster

31-01-2014 (08:48) - Gastcolumn

Een gekke groep mensen eigenlijk, die hipsters. Lastig om te omschrijven en dus ook lastig om vat op te krijgen. Maar als je er één ziet, weet je het gelijk. Baarden, vintage kleding, gekke combinaties, nostalgische behoeftes en een afkeer tegen commercie. De hippie 2.0 zou je kunnen zeggen.
 
En er komen er steeds meer bij. De groep hipsters wordt steeds groter en krijgt steeds meer invloed op de mainstream. In sommige gevallen zijn het de early adopters of trendsetters. En dat beginnen merken ook interessant te vinden. Want een grote groep mensen, die elkaar beïnvloedt en daarmee ook andere groepen mensen mee kan krijgen is de droom van de hedendaagse marketeer.
 
De eerste tekenen zien we al: Grolsch die komt met een nieuw bier voor hipsters: Kornuit, Aviko die ineens ras-patat in de markt zet alsof dat alleen voor bebaarde skateboarders op straat is. En in Amerika zitten de bierbrouwers met spanning af te wachten wat de opvolger van het hipster bier Pabst Blue Ribbon (PBR) gaat worden, omdat het veel te populair en duur aan het worden is.
 
Een interessante ontwikkeling. Want het is inderdaad een doelgroep met veel potentieel. Maar ook heel lastig te beïnvloeden is, zeker als je er te veel je best voor doet. Want dat is juist waar hipsters zich tegen af zetten. Maar het is duidelijk dat het jachtseizoen is geopend op deze nieuwe invloedrijke doelgroep!
 
Sytse Kooistra
Strateeg
 

Dit artikel is trend 2. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.