Merkwaarde creëren door personalisatie

01-04-2015 (14:25) - Gastcolumn

Gemak dient de mens… Een oud maar tijdloos gezegde. Het geeft in één zin weer waar de top 10 trends om brand value te creëren om draait. Door personalisatie en de juiste techniek maak je het de consument makkelijk.
 
De consument heeft hoge verwachtingen ten aanzien van merken, één kink in de kabel en je bent haar kwijt. Door een ‘seamless customer experience’ te creëren begeleid je de klant moeiteloos door de customer journey. Over alle kanalen en touchpoints heen, of het nu in de winkel is, online, mobiel of waar dan ook, de consument maakt hier geen onderscheid in dus een merk zou dat ook niet moeten doen.
 
Het gaat dus om gemak. Er zijn al heel veel technische oplossingen om je leven makkelijker te maken. Daar waar je er vroeger nog op uit moest om een partner te vinden kan je nu swipend op zoek naar je toekomstige echtgenoot. Waarom gaat het dan ook niet zo met shoppen? Ik betrap me er vaak op dat ik ellenlange webpagina’s met kleding door moet scrollen voordat ik vind wat ik zoek. Waarom kan ik daar het Tinder-principe niet op toepassen. Het draait toch eerst om de foto om een emotie op te roepen en aan te zetten om de belangrijkste ‘specificaties’ te willen achterhalen. Aan de hand van wat ik weg-swipe kan het systeem vervolgens leren wat ik wel en niet wil zien. Dit is slechts een voorbeeld, in een ideale wereld bedien ik mijn hele huishouden van een afstandje. Bepaal ik met mijn mobiel wanneer mijn verwarming aanslaat en zelfs wanneer het etensbakje van mijn kat openklapt.
 
Dit gemak wordt sterk ondersteund door personalisatie en bij personalisatie komt techniek om de hoek kijken. Denk aan online deelbare branded content aan de juiste personen op het juiste moment. Maar ook op de juiste plek, bijvoorbeeld met behulp van proximity-marketing waarbij je je klant mobiel aanbiedingen doet terwijl ze voor, of in, je winkel staat. Leer van de bewegingen die de consument maakt, want het draait allemaal om relevantie en receptivity.

Door de verschillende touchpoints in de journey te leren kennen en het inzetten van verschillende vormen van media is het mogelijk een verhaal op te bouwen richting de consument. Dit vergt echter veel inzicht in deze consument, met name begrip over de customer journey en de relevante touchpoints die een rol in spelen is cruciaal. Klinkt logisch, maar hoe vind je je weg door het woud van data, methoden en techniek… In ons trendrapport lichten we niet alleen de top 10 trends toe, we maken ook een directe vertaling naar de plek in de customer experience journey en geven concrete voorbeelden van technologie ter inspiratie. 

 


Renske Greven ZenithOptimedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.