Nederlandse bureaus op het internationale toneel

26-03-2015 (07:50) - Gastcolumn

Onze creatieve bureaus zijn steeds meer bezig met internationale business. Hierdoor is het ook steeds belangrijker om internationaal gezien te worden. Daar is natuurlijk onderscheidend werk voor nodig, maar ook goede exposure. Dat kan door serieus de eigen communicatie aan te pakken, in te zenden voor prijzen en te participeren in events. Op events kun je spreken, je kunt ze sponsoren, je kan ze bezoeken en je kan zelf ook events organiseren. En dan al die awards. Een woud aan mogelijkheden.
 
Met het Dutch Digital Design initiatief, waar ik kartrekker van ben, willen we onszelf ook laten zien. Door in te haken op events bijvoorbeeld. Op het moment van schrijven ben ik in Londen, waar we gisteren een sessie gaven. Onder de vlag van het initiatief stonden MediaMonks, Achtung! en DDB & Tribal Amsterdam op het podium, daarna werden we geïnterviewd. Dat werkt. Het is een mooie manier om onder de aandacht te komen van de industrie en de internationale pers. 
 
Natuurlijk is het belangrijk goed te kijken naar de events en awards die het meest van waarde zijn. Je kan als bureau niet overal aan meedoen en overal werk voor inzenden. Als je met je bureau goed scherp hebt wat je verhaal is en welke kant je precies op wil, wordt de keuze al makkelijker. Maar ook de afweging welk budget daarvoor vrijgemaakt kan worden is een factor. Een keuze die ongetwijfeld van invloed is op je internationale succes.
 
Cannes Lions bijvoorbeeld. Niet alleen de hoogst haalbare internationale erkenning van creatief werk en een goede gelegenheid om internationale contacten bij bureaus en opdrachtgevers op te doen, maar vooral ook een mogelijkheid om je als creatief onder te dompelen in de inspiratiesessies met de ins en out over het beste creatieve werk in het Palais. Aan al die dingen hangt  een prijskaartje. Maar je kan er ook veel uithalen als je daar echt voor gaat.
 
Voor mij is het geen vraag of ik naar Cannes ga. Ik ben geen creatief bureau maar een consultant, ik ben er vooral voor de contacten. Maar ik geloof er wel in dat we op dat soort plekken als Nederland goed vertegenwoordigd moeten zijn, willen we vooruit met onze business. Dat heeft effect op onze eigen bureaus, onze mede-bureaus, op de creativiteit en op de business van Nederland. Ambities hebben is mooi, maar het gaat pas lukken als we er ook echt keihard voor gaan. 

In juni is het weer tijd voor de Cannes Lions. In de maanden naar het festival toe zullen de ambassadeurs van de Orange Lions, juryleden en andere gastschrijvers hun licht schijnen op reclame, marketing en design en vooral: wat kunnen de Nederlandse creatieven in Cannes bereiken? Vandaag is het woord aan Bert Hagendoorn, consultant voor creatieve bureaus en ambassadeur bij SpinAwards, Creative Social en Orange Lions. 


Bert Hagendoorn

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.