Afvalprogrammering op RTL4

10-04-2013 (07:48) - Kijkcijfers

Valkenburg 2001. Twaalf Nederlanders met een flink overgewicht worden door ongeveer veertig camera’s gevolgd. Big Brother, maar dan voor dikke mensen. Het programma heette Big Diet en was het  eerste tv-format waarin ‘afvallen’ centraal stond. SBS6 boorde een gat in de markt aan. 
 
Robert ten Brink presenteerde het tweede seizoen van Big Diet op SBS6. Helaas vielen de kijkcijfers al snel tegen en werd het programma van de buis gehaald. Sommige dingen veranderen nooit.
De programma’s Afvallers en Afvaller XXL volgden op SBS6 en haalden redelijk tot goede kijkdichtheden.
 
Strijd tegen de kilo's 
RTL4 heeft het stokje van ‘afvalprogrammering’ overgenomen van SBS. In Obese  wordt niet een hele groep mensen gevolgd, maar staat één persoon die aan morbide obesitas lijdt centraal. Waar de afvallers bij Big Diet nog wel eens wat stiekeme verleidingen voorgeschoteld kregen door de regie, gaat het nu echt om het gezonder maken van de geest en lichaam. Het is erg mooi te zien hoe de ‘kiloknallers’ knokken om hun leven weer op de rails te krijgen. ‘Respect voor’ in plaats van ‘lachen om’.

Schril contrast
Het eerste seizoen van Obese was fris en inspirerend. De superslanke Wendy van Dijk stak schril af tegen de veel te zware kandidaten. Het programma werd eind 2011 uitgezonden en alle afleveringen trokken boven de 1,4 miljoen kijkers. De best bekeken aflevering kluisterde zelfs circa 1.719.000 kijkers aan de buis.
Wendy van Dijk en personal trainer Radmilo Soda keerden begin 2013 terug met het tweede seizoen van Obese en hoe: naar de eerste aflevering keken meteen ongeveer 1.770.000 mensen.  Deze lijn werd gecontinueerd, met een uitschieter naar boven van 1,8 miljoen kijkers en een marktaandeel van 21,8%.
 
Amerika VS Holland
Vanaf 17 maart maakte de Nederlandse afleveringen plaats voor Obese USA. En dat zorgde voor een terugval in kijkersaantallen. Het is blijkbaar toch vertrouwder naar Wendy die in haar moederstaal presenteert te kijken. RTL4 is niet voor niets de ‘Ik Hou van Holland’-zender. Bij bijvoorbeeld de doelgroep boodschappers met kind daalde het gemiddelde marktaandeel van 34,2% van de Nederlandse afleveringen naar 26,6% van de Amerikaanse versie.
Toch ligt het absoluut aantal kijkers nog steeds rond de 1,3 miljoen kijkers. Alleen eerste paasdag zakte het aantal kijkers onder het miljoen, maar op die dag hadden er meer programma’s moeite om hun gebruikelijke kijkdichtheid te realiseren. 
 
RTL4 heeft besloten om een nieuw Nederlands seizoen te gaan maken en dat is goed nieuws. Obese is een inspirerend en mooi format waarop de titel ‘afvalprogrammering’ eigenlijk niet van toepassing hoort te zijn…
 
Jurgen Verstegen
RTV Director ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.