An Idiot Abroad

24-07-2012 (08:08) - Kijkcijfers

Na het eerste seizoen van An Idiot Abroad zendt Discovery Channel vanaf 27 juni het tweede seizoen uit. Hierin staat Karl centraal. Hij is een wat naïeve wereldvreemde Engelsman die niet van reizen houdt maar in de eerste serie de hele wereld over gaat om zeven wereld wonderen te aanschouwen. Karl wordt er door Ricky Gervais en Stephen Merchant (bedenkers van onder andere The Office) op uit gestuurd. Activiteiten waar hij eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Karl komt wat traag en dom over maar weet op momenten situaties en culturen kinderlijk eenvoudig in perspectief te plaatsen. Dit en zijn desinteresse in de plaatsten en culturen waar hij komt, veelal zeer gewilde bestemmingen, maken de serie zo sterk. Kortom het eerste seizoen was er erg komisch, vooral de laatste aflevering waarin de drie in de studio napraten over Karl zijn avonturen.
 
Bucket List
Het tweede seizoen heeft als titel The Bucket List. Dingen die je gedaan wil hebben voordat je dood gaat. Karl mag dit keer zelf kiezen uit de activiteiten, althans dat denkt hij. Ook nu reist hij de hele wereld rond. De serie is sinds 27 juni elke woensdag te zien bij Discovery Channel om 21:00.
Op de belangrijkste doelgroep van Discovery Channel, mannen 20-49 jaar, worden kijkdichtheden van 0,8% behaald met een marktaandeel van 2,2%. De selectiviteit op deze doelgroep is 167. De mannen 20-34 jaar bekijken de serie het beste. Gemiddelde kijkdichtheden, marktaandeel en selectiviteit liggen hoger met respectievelijk 0,9%, 2,8% en 190. Op zich geen verassing aangezien de primaire doelgroep van Discovery Channel 25-39 jaar is, alleen is dit geen inkoopdoelgroep.
 
Wat wel opvallend is de selectiviteit op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. Deze is namelijk met 108 bovengemiddeld selectief. Indien we dit vergelijken met het zendergemiddelde van het afgelopen jaar is dit een enorm verschil. Het zendergemiddelde is namelijk 65. Mogen we veronderstellen dat vrouwen de onnozelheid van de hoofdpersoon aandoenlijk vinden? Ik denk niet dat we kunnen gaan spreken van het “Dog Whisperer effect” voor de zender maar het geeft wel aan dat vrouwen de zender toch weten te vinden.
 
Komische twist
Duidelijk is dat de mannendoelgroepen het best kijken en dit ligt ook in lijn met de zendergemiddelden. Voor wie de serie nog niet gezien heeft is het een aanrader. Eigenlijk een reisprogramma met een komische twist. Vanaf de eerste keer, dat de drie samenwerkten aan een radioprogramma op Xfm, in 2001, is de combinatie een succes geweest. En voor de liefhebber: seizoen 3 is al door hoofdproducent Sky1 bevestigd.
 
Anthony Hadley, ZenithOptimedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.