Dating is booming business

31-01-2012 (08:51) - Kijkcijfers

Misschien dat het me opvalt omdat ik zelf vrijgezel ben, maar het vinden van een partner is trending topic op televisie. Zowel in de reclameblokken, er zijn van 1 januari 2011 t/m 26 januari 2012 bijna 17.000 GRP’s uitgezonden in de doelgroep Vrouwen 20-49 door elf datingbureaus, als in de programmering. Nadat Carry Tefsen de spits afbeet met ‘Op goed geluk’ in 1987, hebben de drie grote exploitanten allen hun eigen invulling om singles te helpen hun grote liefde te vinden.  
 
Bij STER is er natuurlijk het kijkcijfer kanon Boer zoekt vrouw op Nederland 1. Yvon Jaspers en haar wisselende selectie van knappe boerenjongens hebben op 1 en 8 januari gezorgd voor kijkdichtheden van respectievelijk 25,1% en 26,8% op de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar. Deze afleveringen stonden in het teken van de boeren van vorige seizoenen. Getuige het marktaandeel van bijna 50% waren veel vrouwen benieuwd wie zijn happy end had gekregen en bij wie het sprookje in duigen is gevallen.
Dennis en Valerio hielpen op geheel eigen wijze jongeren met hun liefdesproblemen in het programma Loverboys op Nederland 3. De prestaties van het programma waren niet onverdienstelijk, maar niet zo overweldigend als die van Boer zoekt vrouw. Gemiddeld scoorde Loverboys 3,1% kijkdichtheid op Vrouwen 20-49 jaar en 4,2% op Vrouwen 20-34 jaar.  
 
RTL heeft de grootste historie met het uitzenden van programma’s op liefdesgebied. Op RTL 4 is er natuurlijk al sinds jaar en dag All you need is love, maar in 2011 hebben we ook gekeken naar de wanhopige moeders in “Wie trouwt mijn zoon?” en de afvalrace tussen de dames in The Bachelor Curaçao. Met een kijkdichtheid van 12,5% (V20-49) steekt AYNIL boven de twee laatstgenoemde programma’s uit, die beiden een kijkdichtheid rond de 9% halen.
 
De doelgroep van RTL 5 is jonger dan van RTL 4, wat logischerwijs zorgt voor ‘een andere invulling van het genre. Take me out, The Villa en New Chicks waren nogal oppervlakkig gericht op het uiterlijk, de eerste indruk en feesten, waardoor de zoektocht naar de ware liefde meer weg had van de zoektocht naar de liefde voor vanavond.
 
Dating in the Dark was hierop een kleine uitzondering. In deze show konden de kandidaten elkaar namelijk niet zien en moesten ze door gesprekken en hun andere zintuigen een keus voor een partner maken. Maar niet getreurd, nadat de keus eenmaal was gemaakt en de nieuwe ‘koppels’ elkaar hadden gezien, was er nog een escape mogelijkheid als het uiterlijk van je nieuwe vlam je toch niet aanstond. De kijkcijfer winnaar op RTL 5 was het platte The Villa met een gemiddelde kijkdichtheid van 8,1% op Vrouwen 20-34 jaar. 
 
Bij SBS6 is er in 2011 niet gezocht naar de liefde. Op Net 5 konden we wel allemaal meekijken met vrouwen die in het buitenland de prins op het witte paard gevonden hadden bij “Grenzeloos verliefd” en Vakantie liefdes. Vooral Grenzeloos Verliefd deed het hier redelijk in de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar met een gemiddelde kijkdichtheid van 4,6%. Het lijkt erop dat het goede voornemen van SBS is om in 2012 meer singles aan de man/vrouw te helpen. In januari is gestart met Dinner date in de vooravond van Net 5, hier gaat de single eten bij drie potentiële prinsen/prinsessen. De kijkcijfers zijn niet heel hoog, krap 40.000 vrouwen van 20-49 jaar kijken.
 
Op stapel staan verder nog Zorgeloos verliefd en Exotische liefdes die in februari/maart bij SBS 6 worden uitgezonden. Voor SBS6 is het hopen dat zij de successen van Nederland 1, RTL4 en RTL 5 kunnen evenaren. Nu klinkt Zorgeloos verliefd niet als een nieuwe verfrissende invulling van het genre, alleenstaande moeders in de bijstand worden aan de man geholpen, maar we hadden eigenlijk ook niet kunnen bedenken dat Nederland zo massaal geïnteresseerd is in het liefdesleven van een boer. Dus is het afwachten of Cupido met deze show raak schiet bij het Nederlandse publiek.  
 

Natasja Looijenstein, RTV Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.