De Leeuw is los

17-06-2014 (17:31) - Kijkcijfers

De Oranjegekte is, zeker sinds de 2e helft tegen Spanje, weer losgebarsten. Er worden maar liefst 8 programma’s rondom het WK Voetbal, waarvan twee maal ‘VI Oranje’. Dat wordt dit jaar zowel op RTL7 als op RTL 4 uitgezonden. Dit jaar is het RTL tegen de Ster. Met maar liefst 7 programma’s gaat RTL de strijd aan tegen het marktaandeel van de Ster tijdens de WK periode. 
 
'Studio Brasil’ (Nederland 1) en ‘VI Oranje’ zijn de dagelijkse programma’s die de hype rond het WK een verdere boost moeten geven. Vergelijken we deze programma’s, dan wint Studio Brasil met gemiddeld bijna 1,6 miljoen kijkers vanaf 12 juni. VI Oranje trekt totaal gemiddeld 715.000, de late uitzending op RTL4 heeft gemiddeld 800.000 kijkers en op RTL7 zitten rond 20 uur gemiddeld 373.000 mensen voor de tv. ‘VI’ heeft duidelijk een trouwe kijkerspubliek. Zou er namelijk geen doublure zijn, dan zouden er in totaal 1.173.000 kijkers zijn.
RTL wist ongetwijfeld dat Studio Brasil het zou winnen van VI Oranje. Ze hebben daarom gekozen voor meerdere programma’s die een breder publiek zou aanspreken. Van deze programma’s scoort ‘Johnny in Oranje’ het beste. Gemiddeld 937.000 mensen stemmen af op Johnny op de woensdagavond. Daarmee wordt dit programma beter bekeken dan VI Oranje op RTL4. De andere programma’s uitgezonden op RTL7 zijn ‘Harry from Holland’, ‘Het Beste Nederlands Elftal Aller Tijden’, ‘Koning Voetbal’ en ‘Snickers Mooiste Wereldgoals’. Het aantal kijkers varieert tussen de 200.000-350.000.
 
Kijken we nog even naar Studio Brasil, deze wordt 3 maal per dag rondom de wedstrijden uitgezonden. De voetbalkoorts is inmiddels aan het oplopen, inmiddels kijken rond 17:30 meer dan 1 miljoen mensen naar Studio Brasil, in prime time zijn dat er 1,6 - 2,1 miljoen en ook in de late avond kijker er nog steeds ruim 1,3 miljoen mensen. Dat zijn toch aantallen die bewijzen dat beelden het nog steeds winnen van het entertainment als het om voetbal gaat. RTL heeft er dan ook goed aan gedaan om de kansen te spreiden en een diversiteit aan programma’s uit te zenden in de periode waarin hard wordt gestreden voor zowel de wereldbeker als om de marktaandelen.
 
Monique Tummers, Sr. RTV Planner ZentihOptimedia
Kijkcijfers gerapporteerd op 6 jaar en ouder
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.