De Tour wacht op niemand

04-07-2012 (08:25) - Kijkcijfers

Dus ook niet op de afloop van het EK 2012.
 
Terwijl iedereen zich afgelopen zondag opmaakte voor de finale van het EK 2012, mijn dochter nog steeds met alle oranje mascottes van alle supermarkten door het huis heen huppelt, is afgelopen zaterdagmiddag alweer de 99ste Tour de France begonnen in het Belgische Luik. Inmiddels zijn de eerste, tweede en derde etappe alweer gereden.
 
Goede benen
De Publieke Omroep en RTL Nederland verkeren in goede conditie. Bij de Publieke Omroep is dagelijks de etappe live te volgen op Nederland 1. In de avond om 19.30 uur is het Tourjournaal te zien op Nederland 3 en om 22.30 uur de Avondetappe met Mart Smeets op Nederland 1. Ook zal de NOS, zoals tijdens het EK 2012, tussen 2 en 24 juli 2012 www.tweedescherm.nl gebruiken voor naslag en achtergrondinformatie over kleine live details uit de etappes.
RTL Nederland heeft VI Oranje voor het EK 2012 verplaatst van RTL7 naar RTL4 en heeft dit doorgezet voor de vrienden van De Zomer Van 4: Tour du Jour. Dit zal uiteraard vervolg krijgen tijdens de Olympische Spelen, wat live uitgezonden zal worden vanuit het Holland Heineken Huis in London.
 
Ook Eurosport zal tot en met 22 juli verslag doen van de proloog en de daarop volgende twintig etappes. Naast live verslaggeving zijn op Eurosport ook voorbeschouwingen, terugblikken en interviews te zien.
 
La Grande Boucle
Op Nederland 1 laten de oudere doelgroepen de beste prestaties zien tijdens de Tour de France 2011, zowel op de doelgroep 50-64 jaar als de doelgroep 65 jaar e.o. De huldigingen en nabeschouwingen worden gemiddeld bekeken door ongeveer 500.000 personen zowel in de 50-64 als in de 65 jaar e.o. doelgroep.
 
In 2012 zijn het wederom de ouderen die Tour de France omarmen. Studio Sportzomer op Nederland 1  realiseert de hoogste kijkdichtheid in de doelgroep 65 jaar e.o. Met ongeveer 8,6% wat gelijk staat aan 213.000 personen. Ook de reguliere uitzendingen op Nederland 1 worden vooral bekeken door de personen van 50 jaar e.o.
 
In juli 2011 laat Tour du Jour op RTL7 in de doelgroep mannen 20-49 jaar een gemiddelde kijkdichtheid zien van 4,4%, wat gelijk staat aan 149.000 mannen. De 65 plussers laten hierin de hoogste gemiddelde kijkdichtheid zien van 4,7%, wat gelijk staat aan 112.000 personen. RTL7 was in 2011 de tweede zender qua aandeel in het tijdvak achter RTL4 op de doelgroep mannen 20-49 jaar.
 
Opvallend is dat Tour du Jour op 2 juli 2012 op RTL4 de hoogste gemiddelde kijkdichtheid realiseert in de doelgroep mannen 20-34 jaar. Er keken ongeveer 92.000 mannen, wat gelijk staat aan een gemiddelde kijkdichtheid van rond de 6,1%.
 
Hieruit kan er voor de eerste aflevering opgemaakt worden dat RTL Nederland de jongere doelgroep meer aanspreekt. En de STER nog steeds de oudere doelgroepen beter bedient tijdens de Tour de France.
 
Het gat dichten 
RTL Nederland laat zien met VI Oranje en Tour de Jour een geduchte concurrent in handen te hebben voor de sportzomer van de STER. Op de meeste wedstrijddagen van het EK 2012 bleven de kijkers hangen bij Jack van Gelder (sportzomer). Maar naarmate het EK 2012 vorderde moest, naast het Nederlands Elftal zelf, ook Jack van Gelder het onderspit delven op de wedstrijddagen. Tour du Jour begint een half uurtje eerder dan de avondetappe van Mart Smeets. Ben benieuwd wie deze strijd op de late avond gaat winnen?
 
En zoals Kees Pellenaar ongeveer zou zeggen: Als Jan Janssen de Tour kan winnen, kan RTL Nederland dat ook met de zomer van 4: Tour du Jour. We wachten in spanning af!
 
Rebecca van Zijl, RTV Director ZenithOptimedia
 

 


Reacties

TWYeca qfvzssslsgsn
wzuhti @ 27-07-2012 02:16 uur