Expeditie Robinson leeft

01-10-2013 (17:20) - Kijkcijfers

Op de Nederlandse televisie is de afgelopen jaren een groot aantal survivalprogramma’s uitgezonden. Denk aan ‘71° Noord’, ‘Expeditie Poolcirkel’, ‘De schat van Oranje’, ‘Atlas’, ‘Bobo’s in the Bush’ en de ‘Pelgrims Code’. Sommige hiervan waren populair bij de kijkers, andere minder. Eén van de eerste was: ‘Expeditie Robinson’, en dit programma weet wat overleven is. Op 29 augustus is namelijk de vijftiende editie van het succesvolle programma van start gegaan op RTL5. 
 
Nieuwe elementen
In deze nieuwe reeks wordt van start gegaan zonder onze zuiderburen, want het wordt een editie met 16 bekende Nederlanders. Het lijkt een slimme zet van de programmamakers, want de voorgaande jaren monde de expeditie vaak uit in een strijd tussen België  en Nederland. Leuk, maar op een gegeven moment weet je het wel. Ondanks dat de Vlaamse deelnemers dit jaar thuis blijven is het presentatie duo ongewijzigd met Dennis Weening en de Belgische Evi Hanssen.
 
In de eerste aflevering op 29 augustus werden de deelnemers voorgesteld. Deze aflevering trok 880.000 kijkers in de doelgroep 13 jaar en ouder, waar dit in 2012 ongeveer 830.000 was.
 
Een nieuw spelelement dit jaar is dat er twee deelnemers, de oudste man (Robert Kranenborg) en oudste vrouw (Paulien Huizinga) een team mogen samenstellen. Dit zullen zij doen zonder de deelnemers ontmoet te hebben, maar slechts een aantal fragmenten van hun gezien te hebben. 
 
Op donderdag 26 september tijdens de vijfde aflevering hebben de twee teamoudsten zich bij de overige kandidaten en hun team gevoegd. Deze aflevering duurde wat langer dan de eerdere uitzendingen. Waar het programma voorheen drie commercial blokken had, zaten er in deze aflevering vier commercial blokken. De kijker heeft de langere uitzending zeer weten te waarderen, want met een gemiddelde kijkdichtheid van 9,9% in de doelgroep 13 jaar en ouder (bijna 1,4 miljoen personen) is dit de best bekeken expeditie ooit.
 
Wat wel opviel is dat het programma in de doelgroep vrouw 20-34 jaar door ongeveer 4% minder vrouwen werd bekeken dan de week ervoor. Al met al mogen we nu al concluderen dat “Expeditie Robinson” de ‘Koning’ in het genre survival programma’s is. Van alle concurrenten in dit genre komt eigenlijk alleen de “Pelgrims Code” enigszins in de buurt, met een gemiddeld kijkcijfer van 6,3% op de doelgroep 13 jaar en ouder.

Geen Gouden Televizier-Ring
De mooie kijkersaantallen van “Expeditie Robinson” gaan niet ongemerkt voorbij. In de top-10 van de Gouden Televizier-Ring verkiezing 2013 ontbrak “Expeditie Robinson” niet. In 2012 won “The Voice of Holland” de Gouden Televizier-Ring en dit jaar zijn “Divorce”, “Flikken Maastricht” en “Wie is de Mol” de genomineerden.
 
Dit jaar dus geen ring of nominatie voor “Expeditie Robinson”, maar als het programma aan populariteit blijft groeien zal dat misschien in 2014 wel het geval zijn. 
 

Daniël Dresden RTV-Planner, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.