Geloof, hoop & liefde in GCB

07-08-2012 (09:12) - Kijkcijfers

Als we momenteel de televisie aanzetten kunnen we heel wat herhalingen bekijken. Zappen heeft weinig zin, want alle hitseries zijn momenteel stopgezet. Ondanks dat we de zon nog maar weinig hebben gezien, is de zomerprogrammering wel volop bezig.
 
En er was licht
Net5 bleek met de nieuwe serie “Good Christian Bitches” de reddende engel te zijn. Sinds 16 juli zendt Net5 de serie iedere maandag uit, waarmee onze gebeden om nieuwe series werden verhoord. Om ook nog eens aan onze hebzucht tegemoet te komen wordt er wekelijks een dubbele aflevering van de serie uitgezonden.
 
De oorspronkelijke titel van de serie; “Good Christian Bitches” is er één waarover veel te doen was in Amerika. Voor veel gelovigen was het als vloeken in de kerk. Ook Feministische organisaties vonden de naam absoluut geen geschenk uit de hemel en vonden het woord ‘bitches’ in de titel onaanvaardbaar.
 
De naam werd vervolgens aangepast naar “Good Christian Bells”, maar ook dat bleek niet voldoende, waarna de kogel door de kerk was en de Amerikaanse televisiezender ABC voor de afkorting “GCB” koos. 
De serie is geproduceerd door Darren Star, die onder andere verantwoordelijk is voor het maken van de succesvolle series “Sex and The City”, “Beverly Hills 90210” en “Melrose Place”.  Niet de minste series en daarom waren de verwachtingen voor “GCB”dan ook hoog gespannen. Al snel bleek dat elk huisje z’n kruisje heeft, waardoor de serie wegens tegenvallende kijkcijfers in Amerika na tien afleveringen van de buis werd gehaald.
 
Kijkcijfers
In ons land zijn er inmiddels 6 afleveringen geweest, waarbij de eerste twee afleveringen goed van start gingen met een gemiddelde kijkdichtheid van 5% (circa 168.000 personen) op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar.  De andere vier afleveringen werden minder goed bekeken. Daar was de gemiddelde kijkdichtheid 3% (circa 101.000 personen) op deze doelgroep. De totale kijkdichtheid kwam hiermee uit op 4% (circa 135.000 personen).
 
De kijkcijfers van “GCB” zijn wel een stuk lager in vergelijking met “Grey’s Anatomy”, wat dit jaar van maart t/m mei liep in het tijdvak 20.30-21.30 uur. “Greys Anatomy” had dit jaar namelijk een gemiddelde kijkdichtheid van 6,8% (circa 229.000 personen) op de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. Maar daarbij moeten we niet vergeten dat “GCB” in de zomerperiode geprogrammeerd staat en de kijkcijfers dan vaak lager zijn.
 
Persoonlijk kan ik niet wachten tot Grey’s Anatomy weer begint. Maar zolang de zomer nog niet voorbij is en de zon niet wil gaan schijnen, kijk ik graag naar goed gelovige, opgedirkte, botox-vrouwtjes met een bijbel in hun handtas. 
 

Tamara Amatsahip, RTV Planner Zenithoptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.