Is Wie is de Mol de Winner?

17-01-2012 (09:07) - Kijkcijfers

Tien kandidaten, barre kou, uitgestrekte vlaktes, lastige opdrachten en een flinke portie wantrouwen naar de mede-kandidaten. Dit zijn de ingrediënten voor een nieuw seizoen ‘Wie is de Mol?’
 
Donderdag 5 januari startte alweer het twaalfde seizoen. Dit keer vanuit het koude IJsland, met kandidaten die niet voor iedereen even bekend zullen zijn.  Maar dat mag de pret niet drukken, de dynamiek binnen de groep is er in elk geval wel. Van rapper Dio tot VVD-politicus Frits Huffnagel, alle kandidaten strijden voor de hoofdprijs. 
De cijfers
Het blijkt een waar succes: het spel waarbij de kandidaten door middel van opdrachten, geld proberen te verdienen voor in de pot en daarbij worden tegengewerkt door een onbekende Mol die de boel saboteert. De Avro heeft vanaf de start in 1999, een ware kijkcijferhit in handen. De afgelopen tien jaar had het programma een gemiddelde kijkdichtheid van ruim 10% op de doelgroep 25-54 jaar.   
 
Seizoen 12 is tot nu toe ook goed bekeken. De eerste aflevering stond op de eerste plaats van de 25 best bekeken programma’s van die dag, op de doelgroep 25-54 jaar. En liet hierbij programma’s zoals: ‘Journaal 20 uur’, ‘Half acht Nieuws’, ‘Goede Tijden Slechte Tijden’, ‘Het Mooiste Meisje van de Klas en de film: ‘2012’ achter zich.
 
Met een kijkdichtheid van 17% (25-54 jaar) trok de eerste aflevering van het nieuwe seizoen meer kijkers dan het record van het vorige seizoen. Dat stond op een kijkdichtheid van 16,3 %. De tweede aflevering werd iets minder goed bekeken, maar realiseerde nog steeds 15,3% s op de doelgroep 25-54 jaar. Wat gelijk staat aan ruim 1.066.000 personen. 
 
De concurrentie ligt op de loer
Bij de start van het nieuwe seizoen had ‘Wie is de Mol’ een marktaandeel van 33,2% op de doelgroep 25-54 jaar. In de nabije toekomst moet blijken of ze dit ook kunnen behouden, want vanaf 26 januari zal ‘The Winner is’ om 20.30 uur te zien zijn op SBS6.
 
Van het paradepaardje van John de Mol wordt veel verwacht. Deze nieuwe talentenshow moet er immers voor zorgen dat SBS weer marktaandeel terug gaat winnen.
 
SBS koos ervoor om de show op donderdagavond te programmeren, om zo de concurrentie van ‘The Voice Of Holland’, op vrijdag en ‘Ik Hou van Holland’, op zaterdag te ontlopen. De kracht van de talentenshows ligt echter vaak in de familiesfeer: met het hele gezin gezellig op de bank naar de show kijken. Maar de jonge kids moeten vrijdag weer braaf in de schoolbanken zitten, waardoor ze op donderdag waarschijnlijk niet zo lang op mogen blijven.
 
Om de concurrentiestrijd nog iets op te voeren zal RTL4 donderdag 26 januari om 20.30 uur de première van Avatar uitzenden.
 
Met spanning wachten we daarom op de kijkcijfers. Vrijdag 27 januari zullen we weten wie van de drie de echte ‘winner’ is en wie de strijd heeft weten te saboteren als een ware mol. 
 

Tamara Amatsahip, RTV Planner, ZenithOptimedia 


Reacties

Weg met die arrogante beaus en jeroenen bahbahbah.
Nederland is er klaar mee
Weg met die creeps @ 06-03-2012 16:58 uur