Kijkcijfers Eurovisie Songfestival spectaculair beter

14-05-2014 (22:09) - Kijkcijfers

Een paar jaar gelden nog maar zat Nederland, letterlijk en figuurlijk, in de 'losershoek' met de inzendingen voor het Eurovisie Songfestival. Hierdoor daalden de kijkcijfers ; Nederland voelde zich niet meer betrokken bij het geheel.

Totdat in 2013 tot ieders verbazing Anouk ons land vertegenwoordigde met een prachtige vertolking van “Birds” wat een eind plek binnen de top tien opleverde. Toen moesten zelfs de grootste criticasters toegeven: we kunnen het toch!

Dit jaar werd nog hoger ingezet; er werden deze keer twee geweldige talenten ingezet, namelijk Waylon en Ilse de Lange, omgedoopt tot gelegenheidsduo “The Common Linnets”. Dat kan dus echt niet mis gaan dacht heel Nederland.  Totdat…de lancering van hun songfestivalbijdrage voorbij kwam bij “de wereld draait door”.

Na die presentatie van het lied waarbij hun beider talent niet uit de verf kwam, waren velen van mening: jammer. Een gemiste kans. Dit gaat geen succes worden.
Ilse en Waylon gingen echter onverstoorbaar door omdat zij zelf het volste vertrouwen in hun keuze hadden. En met recht, zo is nu gebleken.

In de eerste halve finale op 6 mei zagen bijna 3,3 miljoen mensen in doelgroep 6 jaar en ouder dat “The Common Linnets” de finale hebben weten te bereiken met hun lied “Calm after the storm” (kdh van 21,3%). Op doelgroep 20-49 jaar behaalde de eerste halve finale een kijkdichtheid van 17,3% en op doelgroep 50 jaar en ouder maar liefst een kijkdichtheid van 30,2%.

Toen bovendien bleek dat Ilse & Waylon volgens de bookmakers in de top 5 stonden, was de storm van kritiek in Nederland helemaal gaan liggen.
Naar de tweede halve finale op 8 mei werd ondanks de indrukwekkende inzending van Oostenrijk met Conchita een stuk minder goed gekeken. Op 6 jaar en ouder werd een kijkdichtheid van 11,3% behaald en op 20-49 jaar en 50 jaar en ouder respectievelijk 8,0% en 18,0%.

Op 10 mei was het dan zover, de finale. Gemiddeld zagen 5,1 miljoen mensen dat “The common linnets” op een schitterende tweede plaats eindigden. Tijdens de puntentelling waren dit er zelfs 6,5 miljoen (doelgroep 6 jaar en ouder) en daarmee werd dit meteen de best bekeken finale sinds jaren.

Het Songfestival is nu weer een hot item in Nederland. In 2013 was de finale al het best bekeken programma van het jaar. Of Ilse en Waylon met het WK voor de deur hetzelfde kunstje gaan flikken is de vraag, maar de zangers zijn in ieder geval iedere dag het onderwerp van gesprek in de talkshows geweest en zij hebben bereikt dat hun lied ons lied is geworden. Dus: op naar volgend jaar!

Suzanne Weijerman, Senior RTV planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.