Killing Kennedy

20-11-2013 (08:34) - Kijkcijfers

Op 22 november 2013 is het 50 jaar geleden dat de president van de Verenigde Staten John F. Kennedy werd vermoord. In het kader hiervan heeft National Geographic Channel (NGC) op 17 november een docu film uitgezonden over deze gebeurtenis. Eerder dit jaar zond NGC al de film Killing Lincoln met de voice over van Tom Hanks uit. 
 
Met deze docu films slaat de zender toch wel een alternatieve weg in, aangezien National Geographic Channel vooral bekend is door hun documentaires en educatieve reality programmering. Een film is toch een opvallende wijziging in het schema van de zender.
 
Tom Hanks als verteller
Killing Lincoln werd uitgezonden op 3 maart 2013 en heeft het goed gedaan. Het unique selling point van deze docu film was natuurlijk dat Tom Hanks de verteller was. De best kijkende doelgroep was 20-34 AB1 met een gemiddelde kijkdichtheid van 1,3 GRP’s. Indien we dit vergelijken met de gemiddelde kijkdichtheden in hetzelfde tijdvak op de zondag  in 2013 is dit een aanzienlijke verbetering van de kijkdichtheid: 0,3 vs 1,3. 
Promo’s
Het zou mooi zijn als deze prestatie geëvenaard kon worden met Killing Kennedy. De moord op Kennedy ligt wat verser in het geheugen en Kennedy heeft wellicht meer aantrekkingskracht dan Lincoln. Wederom is de film fors aangejaagd door promo’s. 
 
Op de doelgroep 20-34 jaar AB1 werden er zelfs 440 GRP’s behaald middels de promo. Veel meer dan bij Killing Lincoln waar er 151 GRP’s werden gerealiseerd met de promo. Op basis hiervan zou je verwachten dat Killing Kennedy het ook erg goed zou doen. Dat viel toch een beetje tegen. 
De best kijkende doelgroep was dit keer de boodschappers 20-34 jaar met een gemiddelde kijkdichtheid van 1,5. Dit ligt ook ver boven het zendergemiddelde op de zondag op die doelgroep (0,5). 
 
Rob Lowe?
Wellicht had de film het nog beter gedaan als iemand als Tom Hanks aan de film verbonden was. Nu moest de kijker het doen met Rob Lowe. Voor iemand die de jaren tachtig en begin jaren negentig niet heeft meegemaakt, een toch vrij onbekend persoon. 
 
Opvallend is dat de 20-34 doelgroep met een hoger opgeleid en mannelijk profiel sterk naar de films kijkt. Het profiel van NGC is altijd vrij mannelijk, ouder en AB1 geweest, maar zij maken hiermee toch wel een verjongingsslag en dat is mooi om te zien omdat dit toch moeilijk te bereiken doelgroep is. 
 
Anthony Hadley Senior RTV planner ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.