Lance deed het bij Oprah

22-01-2013 (08:44) - Kijkcijfers

Trending topics van de afgelopen week: Lance en Oprah. Het net rondom de icoon Armstrong begon te sluiten na verklaringen van oud ploeggenoten en het vernietigende rapport van Usada. De heksenjacht had zijn piek bereikt en Armstrong stond klaar om naar de brandstapel te worden afgevoerd.  Er moest een charmeoffensief komen. 
 
Bill Clinton had al laten zien hoe dat moest toen “I did not have sexual relations with that woman” niet helemaal waar bleek te zijn. Het devies voor Armstrong was met de billen bloot en schuld bekennen. Natuurlijk niet voordat er uitgebreid overleg geweest was met een leger van advocaten aangezien claims uit vele hoeken zouden kunnen komen na een bekentenis. 
 
Biechtstoel en vergrootglas
Uiteraard was Oprah de aangewezen persoon voor Armstrong om bij te biechten! Ze wekt veel sympathie bij de mensen en Lance bereikt hiermee een extra groot publiek. De vraag van vele sceptici was of Oprah wel kritisch genoeg zou zijn. Dus niet alleen Armstrong maar ook de interviewer zelf werd onder een vergrootglas gelegd. 
 
De controverse rond de persoon en het interview zou een gegarandeerde kijkcijfer hit zijn.  En dat was ook zo. Naar schatting zijn er wereldwijd één miljard mensen die naar het eerste interview gekeken hebben. 
 
Opstaan om 3.00 uur? 
In Nederland werd het interview op TLC en later op broertje Discovery Channel uitgezonden. Waar normaal de kijkdichtheden om 3.00 uur ’s nachts nul registreren, waren er nu hele andere cijfers zien. 126.000 personen binnen de 13+ doelgroep hebben de uitzending gezien. De herhaling op TLC de volgende dag om 20:30 liet ook nog aanzienlijke kijkdichtheden zien maar wel lager. De 20-34 AB1 doelgroep heeft de herhaling vooral gezien op Discovery Channel om 17:00. 
 
Voor de tweede uitzending een nacht later was aanzienlijk minder animo. De nieuwswaarde leek voor de mensen toch minder te zijn. Binnen 13+ hebben 82.000 personen naar de tweede live uitzending gekeken. Best kijkende doelgroep blijven de mannen 20-34 met een gemiddelde kijkdichtheid van 1,9%. De herhaling om 16:20 op TLC maakte toch wel iets goed met gemiddeld 101.000 kijkers binnen 13+. Meest stabiele doelgroep als je de twee uitzendingen met elkaar vergelijkt zijn de vrouwen 20-49 die beide live uitzendingen een kijkdichtheid lieten zien van 0,6%. 
 
Winst
De reguliere kijkdichtheden en marktaandelen van TLC en Discovery Channel zijn overtroffen, maar het zijn natuurlijk geen kijkdichtheden a la GTST of TVOH.  Spraakmakend is het in ieder geval wel geweest. 
De echte winst zit voor TLC in het kapitaliseren van het juweeltje dat ze in handen hadden om free publicity te genereren voor de zender. Elk radioprogramma, elke krant en elke actualiteiten programma heeft de naam TLC in de mond gehad. Daarbij zijn de talloze websites die hierover bericht hebben buiten beschouwing gelaten. Waar de vrouwenzender een week geleden nog voor velen een onbekende was, staan ze nu dankzij Lance en Oprah op de kaart. TLC missie geslaagd!

Anthony Hadley Senior RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.