Net5: de vooravond

25-09-2012 (00:00) - Kijkcijfers

De SBS groep timmert hard aan de weg, in sommige gevallen met succes. Sterren Springen is daar een mooi voorbeeld van. In een ander geval (nog) niet, Dallas bijvoorbeeld. Maar dat er heel hard getimmerd wordt dat is duidelijk en ja dat is nodig. Een gezonde situatie voor de Nederlandse commerciële televisie is namelijk wenselijk.
 
Een ‘oud’ gezegde is ‘zorg dat je de vooravond op orde hebt’, de kijkers die daar instromen blijven de rest van de avond ‘hangen’. Dit klinkt natuurlijk erg logisch, maar naar mijn idee is dit concept inmiddels een beetje achterhaalt. De Nederlandse kijker, kijkt het programma wat hij leuk vindt, ongeacht de zender die dit programma brengt. ‘Holland Got Talent’ werd door RTL aangepakt en scoorde daarmee beter dan op SBS6. Dus, voor goede kijkcijfers in de vooravond zijn goede programma’s noodzakelijk. Net als de rest van de avond.
Op SBS6 en Veronica is de programmering de vooravond niet echt aangepast. Er gaat een frisse wind door ‘Hart van Nederland’ en ‘Shownieuws’ en Veronica blijft als vanouds Comedy uitzenden. Remco van Westerloo heeft aan de vooravond op Net5 behoorlijk gesleuteld, om 19:00 uur start ‘Achter Gesloten Deuren’, gevolgd door ‘De Vierling’ om 19:55 uur, gewaagd zo recht tegenover een kijkcijferhit. Rond 20:00 uur stemt een groot gedeelte van Nederland af op RTL4 voor de eerdergenoemde kijkcijferhit; Goede Tijden Slechte Tijden. Als we dan kijken naar de cijfers tussen 18:00 en 20:00uur dan zien we dat Net5 een mooie stijging laat zien (tov vorig jaar). Waar de gemiddelde kijkdichtheid vorig jaar september rond de  1,2% lag is dat dit jaar circa 1,8% (vrouwen 20-49 jaar). Voor de jongere kijkers (vr 20-34 jr) is dat 1,6% versus 2,1%. Op de bredere algemene doelgroep (20-49 jaar) is de stijging 1,0% tegenover 1,3% dus is het vooralsnog zeker geen toevalstreffer.
 
‘Achter Gesloten Deuren’ vertelt dramatische, schokkende en aandoenlijke verhalen, gebaseerd op de waarheid maar gespeeld door (soms matige) acteurs. Tijdens de eerste week was de kijkdichtheid op de doelgroep vrouwen 20-34 jaar zeker goed te noemen met gemiddeld 4,0%. In de tweede week zien we dit wat dalen naar 3,8% en vorige week (week 38) ligt het gemiddelde op 3,4%. Meer stabiel is de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar waar de tweede week zelfs beter bekeken werd met gemiddeld 3,7% en vorige week 3,2%.
 
De make-over in de vooravond lijkt dus zijn vruchten af te werpen maar eerlijk is eerlijk Net5 is er nog niet. Het is een mooi begin dat zeker maar er moet nog veel gebeuren om de zender weer terug te laten groeien naar het niveau dat we kennen van ‘vroeger’. Remco succes weer!

Anita de Blanken, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.