Peking Express 2012

08-05-2012 (08:56) - Kijkcijfers

Vorige maand startte er weer een nieuw seizoen ‘Peking Express’ op Net5. Het was alweer vier jaar geleden dat het programma op de Nederlandse buis te zien was. Uit intern onderzoek bleek dat de ‘Net 5 kijker’ dit programma erg miste. Omdat Net 5 haar gezicht aan het verliezen was speelde de zender in op de wens van de kijker en zorgde het voor de terugkeer van Peking Express.
 
Nieuwe elementen
Dit jaar gaat de spannende race van de kandidaten door Zuid-Korea en de Filippijnen. Er wordt vast gehouden aan de succesformule van weleer. Echter zijn er wel nieuwe elementen het programma toegevoegd. Eén daarvan is de zwarte envelop. Deze envelop bepaalt het lot van het duo wat als laatste tijdens een etappe arriveert. Bij een rood ‘Peking Express’ logo moet het de race direct verlaten. Bevat de envelop echter een groen logo dan blijft het koppel in de race, maar moet het de volgende etappe wel doorreizen met een handicap. De handicap maakt het liften een stuk lastiger en hiermee proberen de programmamakers ‘Peking Express’ nog spannender te maken. 
 
Niet alleen de zwarte envelop is een nieuw element, maar ook de presentator. Art Rooijakkers, tegenwoordig werkzaam bij de AVRO, is opgevolgd door Sol Wortelboer. Laatstgenoemde heeft eerder het Net5 programma ‘Next Hair Guru’ gepresenteerd. Ondanks dat het verwachte succes van dit kappersprogramma uit is gebleven heeft Net5 veel vertrouwen in Sol Wortelboer. Zij hebben hem dan ook met ‘Peking Express’ wellicht één van de meeste begeerde presentatieklussen van Nederland aangereikt.
 
Afhakers
De terugkeer van ‘Peking Express’ werd door velen met gejuich ontvangen, maar toch lijkt het grotendeel van het publiek de afgelopen weken afgehaakt. Waar de eerste uitzending nog een mooie kijkdichtheid van 6,8% (circa 102.000 personen) binnen de doelgroep vrouwen 20-34 jaar heeft gerealiseerd, daar zien we dat dit na de laatste aflevering is teruggelopen naar een kijkdichtheid van 4,4% (circa 66.000 personen). Een afname van meer dan 30% ten opzichte van de eerste aflevering. Deze daling kan voor iedere doelgroep geconstateerd worden. 
 
Wat de exacte reden van de teruglopende kijkdichtheden zijn valt moeilijk aan te wijzen. RTL5 bewijst juist met ‘Expeditie Robinson’ dat het genre reality-survival programmering nog steeds aanslaat bij tv-kijkend Nederland. Feit is wel dat ‘Peking Express’ zware concurrentie te duchten heeft op de zondagavond. Zo trekt ‘De Reünie’ wekelijks ruim twee miljoen kijkers en stemmen er meer dan anderhalf miljoen personen af op de ‘Postcodeloterij Miljoenenjacht’ (doelgroep 6 jaar en ouder).   
 
Zwaar weer
Net 5 blijft zich in zwaar weer bevinden. Programma’s als ‘Daten in het donker’, ‘Welkom op mijn bruiloft’ en ‘Beat the topdesigner’ werden vroegtijdig van de buis gehaald. Toch blijft zenderbaas Justine Huffmeijer met positieve blik vooruit kijken. Zij zijn bezig met een aantal grote programma’s die komend najaar worden ingezet om Net 5 weer op de kaart te zetten. Of deze programma’s de kijker weer naar Net 5 weten te trekken blijft afwachten. Helaas is het Peking Express niet gelukt.
 

Robert-Jan Duk, RTV Director, ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.