Pitstops op de zondagmiddag

30-05-2012 (08:48) - Kijkcijfers

Zoals veel Nederlanders ben ik opgegroeid met sport in de huiskamer. In mijn geval was het geen voetbal, maar de Formule 1. Als er geracet werd op zondag, moest ik buiten gaan spelen of heel stil zijn. Langzaamaan begon ik wat vaker mee te kijken, brullende motoren en stoere mannen zijn toch best interessant. Na verloop van tijd kreeg ik ook steeds meer mee van de regels en de verschillende tactieken die de teams hebben. Dan is het ineens best leuk om anderhalf tot twee uur naar rondrijdende auto’s te kijken. Maar ervoor thuis blijven als buiten lekker de zon schijnt, dat toch niet.   
 
Meer vrouwen hebben op zondagmiddag andere activiteiten, want als je naar de kijkcijfers en de selectiviteit kijkt, dan is en blijft het echt een mannensport. De 6 wedstrijden die gereden zijn, haalden gemiddeld een kijkdichtheid van 4,4% op de doelgroep Mannen 20-49 jaar (dit zijn bijna 150.000 mannen) met een selectiviteit van 188. In de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar is dit slechts 1,1% (ruim 37.000 vrouwen) en een selectiviteit van 48. In 2011 lagen deze cijfers iets hoger, 4,7% voor de mannen en 1,4% voor de vrouwen. 
 
Het belooft echter een heel interessant seizoen te worden. Iedere race is tot nu toe door een andere coureur gewonnen. Een nieuw record! In 1983 gebeurde dit ‘slechts’ met de eerste 5 Grand Prix’. In het klassement staat Alonso nu op de 1e positie, gevolgd door een gedeelde 2e plaats van Webber en Vettel, met slechts 3 punten achterstand. Het kampioenschap kan dus nog alle kanten op. Het lijkt echter of de kijker dit niet zo spannend vindt. De GP van Bahrein op 22 april is vooralsnog het beste bekeken met een kijkdichtheid van 6,7% in de doelgroep Mannen 20-49 jaar(228.000 mannen). Hierna zijn de cijfers gedaald naar 5,2% voor de GP van Spanje (#177.000) en 4,4% voor de GP van Monaco (#150.000). Terwijl vorig jaar deze races ook kijkdichtheden haalden van 6,7%. 
 
Van huis uit ben ik gewend dat er op het moment dat Olav Mol het reclameblok aankondigt er meteen door wordt gezapt naar BBC1. Analyse laat zien dat dit een algemeen fenomeen is. Niet alleen de BBC is een populaire bestemming tijdens het reclameblok, ook de VRT (België) en Eurosport worden goed gevonden. In het geval van Eurosport is dit een interessant gegeven, aangezien hier geen Formule 1 wordt uitgezonden. 
 
Helaas voor de Nederlandse kijker moet BBC bezuinigen en hebben ze voor de komende jaren de uitzendrechten van de Formule 1 gedeeld met de zender Sky Television, die in Nederland niet te ontvangen is. Dit houdt in dat BBC nog maar 10 races live uitzend, inclusief kwalificaties. Van de overige wedstrijden zullen ze enkel de samenvatting laten zien. Jammer voor de kijker hier, maar dit kan een kans voor RTL7 zijn. Cijfers van de laatste 2 races laten zien dat er minder wordt gezapt dan dezelfde races vorig jaar. Eind november zullen we pas echt weten of de gedeelde uitzendrechten ook effecten laten zien in Nederland, net als wie zich Wereldkampioen 2012 mag noemen. Mijn hoop is nog steeds gevestigd op Button. 
 

Natasja Looijenstein, Sr. RTV Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.