Show me the money!

13-03-2012 (08:43) - Kijkcijfers

Het is crisis en dit heeft zijn weerklank in de programmering op de televisie. De pandjeshuis/ veiling programma’s zijn volop te zien. Discovery Channel deed de aftrap met Auction Kings en al snel volgde Veronica met Hardcore Pawn. Daarna kwamen, beide zenders, vervolgens met Salvage Hunters, Auction Hunters (Discovery Channel) en Pawn Stars (Veronica).
 
Excentrieke types
De nadruk ligt bij Discovery Channel op de excentrieke types die op eigen wijze geld uit oude spullen proberen te halen. In het programma komen bovendien vaak exclusieve en bijzondere zaken tevoorschijn. Er komen experts langs die achtergronden over de verschillende items vertellen en deze worden vervolgens verkocht.
 
Bij Veronica krijgt de kijker dit ook, maar dan in iets mindere mate, te zien bij Pawn Stars. Bij Harcore Pawn staan de excentrieke, veelal asociale types, centraal die veelal voor sensatie zorgen. Het verschil tussen de series is het gevoel dat je erbij krijgt. De Discovery series voelen dichtbij en amicaal in tegenstelling tot de Veronica programmering dat echt Amerika en haar “grootsheid” uitstraalt.
 
Lekker thuiskomen
Discovery Channel programmeerde Auction Kings eerst in prime time (20:30) en daarna verdeeld over de dag, sinds oktober elke weekdag horizontaal in de vooravond (+/-18:00). De andere twee programma’s zijn ook in deze vooravond geplaatst. Thuis komen na werk en dan lekker luchtige programma’s kijken om de avond mee in te luiden. Veronica heeft een vergelijkbare inzet in de vooravond met Hardcore Pawn maar herhaald de serie ook nog om 23:30. De Pawn Stars inzet is vergelijkbaar maar heeft in totaal maar drie en een halve maand gelopen in het begin van 2012.
 
Mannen en mannen
Wanneer de kijkcijfers met elkaar worden vergeleken zal het niemand verbazen dat de kijkcijfers op Veronica gemiddeld hoger zijn dan op Discovery Channel. Deze programmering wordt het best bekeken door mannen 20-34 jaar en mannen 20-49 jaar. De gemiddelde kijkdichtheden op Veronica liggen rond de 2,5% in de avond en iets lager in de vooravond. Op Discovery Channel liggen de kijkdichtehden in de vooravond rond de 1% op beide doelgroepen.
 
De programma’s zijn op beide zenders vergelijkbaar en liggen tussen de 140 en 180. Bovengemiddeld selectief dus. Opvallend is wel dat de hoogste selectiviteit op Discovery Channel op mannen 20-49 jaar wordt behaald en op Veronica bij mannen 20-34 jaar. Bij Veronica ligt dit in lijn met de zenderprofilering alleen bij Discovery Channel niet. Daar is de core doelgroep mannen 20-34 jaar, maar wordt de hoogste selectiviteit gemeten bij de mannen 20-49 doelgroep.
 
Reflectie van de maatschappij
Al met al zijn de huidige kijkdichtheden en de verschillen tussen de zenders geen verassing. Het is jammer dat Discovery Channel als de initiator van dit soort programmering niet nog meer de vruchten (lees hogere kijkdichtheden) kan plukken. Dat is helaas de plaats waar een niche zender tot veroordeeld is.
 
Het is treffend om te zien dat de huidige TV programmering, in beperkte mate, een reflectie van de huidige maatschappij is. Maar bedenk goed: “Alleen een stommerd brengt een nieuwe brommert naar de lommert want je wordt bedonderd omdat niemand zich om jou bekommert”
 

Anthony Hadley, Senior RTV-planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.