SKO weerlegt kritiek totstandkoming kijkcijfers

16-08-2016 (09:07) - Kijkcijfers

In het Algemeen Dagblad verscheen een artikel waarin kritiek werd geuit op de meting van de kijkcijfers. De krant schreef dat de methoden gedateerd zijn en dat de metingen niet representatief zijn voor het kijkgedrag van de Nederlander. Stichting KijkOnderzoek weerlegt deze kritiek.
 
Volgens SKO is er wel degelijk sprake van een representatieve steekproef. Het huidige kijkonderzoek meet in 1250 gezinnen bij 2700 mensen hun kijkgedrag. SKO zegt dat het Nederlandse onderzoek, zich in termen van methodiek en betrouwbaarheid kan meten met het onderzoek in landen als Engeland, Zweden en Duitsland. SKO betoogt dat zijn onderzoeksopzet in Nederland, maar ook in het buitenland prijswinnend is gebleken, onder andere door de toepassing van een innovatieve onderzoeksopzet (I-COM Data Creativity Award 2016).

toekomst
SKO is eind 2013 begonnen met het uitrollen van haar nieuwe onderzoeksstrategie voor het meten van online video en levert sinds eind 2015 dagelijks cijfers over het online kijkgedrag naar video via de computer, tablet en mobiele telefoon. Sinds juni 2016 wordt er ook dagelijks over online video campagnes gerapporteerd. Nederland is het eerste land in de wereld dat een dergelijk systeem heeft ontwikkeld en uitgerold en in staat is om dagelijks online kijkcijfers te rapporteren, zo meldt SKO.