Stel je voor: De Gouden Eeuw

27-02-2013 (08:16) - Kijkcijfers

Stel je voor: Nederland is een wereldmacht met Amsterdam als grootste handelsstad die bestaat, te vergelijken met het huidige New York. Het klinkt nu misschien ongeloofwaardig, maar vier eeuwen geleden was dit werkelijkheid.
 
We hebben het dan over onze Gouden Eeuw. Een eeuw met een ongelooflijke bloei in handel, wetenschap en schilderkunst, maar ook betreft haar politiek en militaire macht nam Nederland een vooraanstaande positie in. In dezelfde eeuw werd ook de VOC opgericht en de Amsterdamse grachtengordel aangelegd, die overigens sinds augustus 2010 op de UNESCO-werelderfgoed lijst is opgenomen. Al met al een bewogen geschiedenis, die heeft geresulteerd in een dertiendelige documentaireserie ‘De Gouden Eeuw’ op Nederland 2. De realisatie van dit project heeft 2,5 jaar in beslag genomen en kostte 1,7 miljoen euro.
 
Initiatiefnemer van De Gouden Eeuw, Hans Goedkoop, kennen wij ook van het programma Andere Tijden waarin een verband wordt gelegd tussen een historische gebeurtenis met het heden. In zijn nieuwste programma legt Hans de link tussen de meest welvarende periode in de Nederlandse geschiedenis en het Nederland van nu. Dit doet hij gepassioneerd, waardoor kijkers zich een goede voorstelling kunnen maken van hoe het leven in de 17e eeuw geweest moet zijn. Met name de mannelijke doelgroep weet Hans Goedkoop met De Gouden Eeuw te boeien. Dit zien we terug in de kijkdichtheden van het programma.
 
Het programma trekt daarnaast ook een ouder publiek aan, wat niet verassend is voor Nederland 2. Na elf afleveringen realiseert het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 9,4% (circa 262.000 personen) binnen de doelgroep mannen 50 jaar en ouder met een marktaandeel van 15,0%. Maar toch is het niet alleen de oudere mannelijke doelgroep die naar het programma kijkt. Wekelijks stemmen gemiddeld circa 780.000 personen (gem. kdh 5,1%) op het programma af binnen de doelgroep 6 jaar en ouder. Dit is een zeer mooie performance voor Nederland 2. Het programma zien we daardoor niet alleen wekelijks terug in de top best bekeken programmering op de dinsdag, maar ook regelmatig in de best bekeken web-tv stream programma’s gemeten door het SKO.
 
Naast volwassenen probeerde de NTR ook de jongeren te beraken met het programma Welkom in de Gouden Eeuw. Dit programma werd uitgezonden op de zondagavond bij Zapp. Ondanks dat de NTR het een historische comedy voor alle leeftijden noemt, heeft Welkom in de Gouden Eeuw wel zeker een jeugdige insteek. Het programma, gepresenteerd door Plien van Bennekom, blikt terug op hoogtepunten van de gouden eeuw. Dit doet zij door in de persoon van Dorine Goudsmit te kruipen, samen met bekende Gouden Eeuwers.
 
Wat opvalt is dat ook deze serie beter wordt bekeken door een ouder publiek. Waar Welkom in de Gouden Eeuw een gemiddelde kijkdichtheid realiseert van 0,9% (circa 12.000 personen) op de doelgroep 13-19 jaar, daar weet het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 1,7% (circa 63.000 personen) binnen de doelgroep 35-49 jaar te realiseren. Hiermee lijkt te worden bevestigd dat de jeugd zich minder interesseert voor geschiedenis en vooral bezig is met het hedendaagse Nederland. Op de doelgroep 6 jaar en ouder heeft het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 1,5% (circa 233.000 personen) gerealiseerd.
 
Nederland 2 is een zender die mensen wil raken en inspireren. Dit doen zij door verdieping aan te bieden. Zo wijdt Nederland 2 programma’s aan thema’s als politiek, kunst, cultuur, educatie, heden en verleden. Met de documentaireserie De Gouden Eeuw is de zender zeker de opzet geslaagd.
 
De Gouden Eeuw is tot en met 5 maart te zien op Nederland 2.
 

Robert-Jan Duk, RTV Director ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.