Sterren vallen en staan weer op?
06-03-2013 (08:30) - Kijkcijfers
Er is al veel gezegd en geschreven over de ‘Sterren…’ serie van SBS6. En hoewel we deze plek normaal gesproken gebruiken om verrassende en unieke achtergronden bij kijkcijfers te geven, willen ook wij hier ons licht nog even over dit onderwerp laten schijnen. Want hoe is het toch allemaal begonnen met deze serie? En waarom houdt SBS zo krampachtig vast aan een formule die door pers en publiek toch zo kritisch wordt beoordeeld?
De eerste serie ‘Sterren dansen op het IJs’ werd uitgezonden in het najaar van 2006, en was overgewaaid vanuit Amerika. Tegelijkertijd kwam RTL 4, samen met VTM, met een soortgelijk programma onder de naam ‘Dancing on Ice’. Er werd gesproken over een ‘IJs-strijd’, die SBS6 met vlag en wimpel won. De finale van de eerste ‘Sterren dansen op het IJs’ werd gemiddeld door ruim 2,1 miljoen kijkers bekeken, de ontknoping trok zelfs 2,5 miljoen kijkers. De eerste serie trok in tien weken tijd gemiddeld meer dan drie miljoen kijkers per weekend en was daarmee het best bekeken amusementsprogramma in de historie van de zender. Dat smaakte naar meer…
Toen de daaropvolgende ijsdans-series ook redelijk goed bleven scoren (gemiddeld een kijkdichtheid van 8% – 9% op de doelgroep 6+) dachten ze bij SBS dat ze de ‘Sterren’ ook wel van een duikplank konden laten springen. ‘Sterren springen op zaterdag’ was geboren in het najaar van 2012 en hoewel niemand toegaf hier naar te kijken, realiseerde SBS6 toch een gemiddelde kijkdichtheid van 9,8 op de doelgroep 6 jaar e.o. (zo’n 1,5 miljoen kijkers) en een marktaandeel van bijna 25%. Het waren helaas maar vier afleveringen en het zenderaandeel van SBS6 zakte weer in….
Dat kunstje wilde SBS nog wel een keer herhalen. Met een winters karakter werd de formule uitgebouwd naar de skischans. Maar hoe krijg je de ‘sterren’ nóg een keer zo ver dat ze hun leven gaan wagen? Het B-garnituur wilde niet meer, dus werden de C-sterren (Nicolas Liébart? anyone?) overtuigd om mee te doen. En op vrijdag 22 februari was de eerste aflevering van de drie. Maar op Nederland 1 werd ‘Flikken Maastricht’ zeer goed bekeken en ook RTL4 had al weer een nieuwe succesformule op de plank liggen en zette hier ‘Everybody dance now’ tegenover. En de kijkcijfers van ‘Vliegende Hollanders, Sterren van de Schans’? Dat viel eigenlijk nog best wel mee. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 7,4% in de doelgroep 6+ hadden zo’n 1,1 miljoen Nederlanders het programma bekeken. Het best scoorde het programma op de doelgroep 65 jaar en ouder met een gemiddelde kijkdichtheid van 12,8%. Ook de jeugd kon de skiënde Vliegende Hollanders wel waarderen, het marktaandeel op deze doelgroep kwam uit op bijna 22%.
Maar helaas bleek dit ‘succes’ van korte duur. Afgelopen vrijdag is het kijkersaantal blijven hangen op 632.000 kijkers van 6 jaar en ouder. De 65 plusser is afgehaakt (kijkdichtheid 6%) en de kijkers tussen de 20-49 zijn vertrokken naar ‘Flikken Maastricht’ (kijkdichtheid van 8,5% naar 9,5%) en ‘Everybody dance now’ (kijkdichtheid van 9% naar 11,1%). Alleen de jongeren van 13-19 jaar blijft onverminderd positief met een marktaandeel van 22,5%.
Onze suggestie… Haal ‘Sterrenslag’ weer uit de mottenballen en maak er gewoon weer een leuk, vlot en positief programma van. Mijnheer van Heeeeuuuummmeen…. Wij zijn er klaar voor!!
Suzanne Weijerman, ZenithOptimedia