VI Oranje scoort wel

12-06-2012 (08:56) - Kijkcijfers

Na een week genieten van de scherpe discussies tussen René, Johan en Wilfred kunnen we stellen dat de overstap van “VI Oranje” van RTL7 naar RTL4 een goede zet is geweest. Zo behaalde het programma twee jaar geleden tijdens het WK op RTL7 een gemiddelde kijkdichtheid van 3,7% op mannen 20-49 jaar en tot nu toe op RTL4 een gemiddelde kijkdichtheid van 8,5%. Ook vrouwen in de leeftijd van 20-49 weten het programma goed te vinden. In deze doelgroep behaalt: “VI Oranje” een gemiddelde kijkdichtheid van 6,0% ten opzichte van 1,8% in 2010 op RTL7.
 
Vanaf de start op 4 juni was het een week vol analyses, muzikaal entertainment, anekdotes en verscheidene gasten, al dan niet met daadwerkelijke voetbalkennis. Het programma lijkt ook te scoren bij de kijkers die waarde hechten aan het entertainment gehalte van het programma. Zo schuift er elke avond, naast het vaste presentatie trio een voetbal kenner en een BN’er aan. Door de keuze van deze BN’ers zal ook de kijkersgroep  die niet fanatiek met voetbal bezig is afstemmen op RTL4.
Scorend vermogen
In tegenstelling tot “onze voetbal jongens” scoort “VI Oranje” dus wel.  De intensieve promo’s die voor het programma gemaakt zijn, zoals Johan Derksen als conducteur in de tram van Scheveningen en het presentatieteam voetballend voor het Kurhaus hebben hun doel dan ook niet gemist.
 
Alhoewel “Studio Sportzomer” op Nederland 1 ook op 4 juni is gestart zien we in de dagen voorafgaand aan het EK dat “Studio Sportzomer” het met een gemiddelde kijkdichtheid van 4,0% op doelgroep 6+ het aflegt tegen “VI Oranje” met een gemiddelde kijkdichtheid van 5,9% op de doelgroep. Echter zoals verwacht zijn de rollen omgedraaid nu het EK daadwerkelijk is gestart. Zo behaalde het programma op Nederland1 vrijdag een kijkdichtheid van 8,0% op doelgroep 6+ en op RTL4 werd een kijkdichtheid van 6,8% behaald. Op zaterdag keken er zelfs 1.665.000 personen in de doelgroep 6+ naar “Studio Sportzomer” (kijkdichtheid 10,9%) ten opzichte van 1.098.000 kijkers naar ”VI Oranje” (kijkdichtheid 7,2%). 
 
“Studio Sportzomer” heeft dit uiteraard te danken aan de doorkijkeffecten van de wedstrijden en vanwege het feit dat de rechten van de voetbal beelden bij hen liggen. Als we kijken naar de historie dan kunnen we ervan uitgaan dat deze trend zich zal voortzetten en hoe verder Oranje komt op het EK, des te beter het zal gaan met de kijkcijfers van “Studio Sportzomer”.
 
Alhoewel een deel van Nederland er nu al geen vertrouwen meer in heeft, is het te hopen dat het Oranjeteam het ver gaat schoppen zodat zij niet vroegtijdig als gast aan hoeven te schuiven bij een van de twee programma’s.

Suzanne Weijerman, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.