Vol verwachting klopt ons hart

04-12-2012 (08:36) - Kijkcijfers

Verlanglijstjes zijn gemaakt, schoentjes zijn gezet en discussies laaien op of Zwarte Piet ethisch onverantwoord is… Kortom Sinterklaas is in het land. De kinderhartjes kloppen in ieder geval vol verwachting. Voor de kinderzenders is het belangrijkste kinderfeest iets waar ze traditiegetrouw op in spelen met hun programmering.
 
Op zaterdag 17 november maakten de goedheiligman en zijn pieten hun entree in ons land. De pakjesboot meerde dit jaar aan in Roermond. De intocht werd live uitgezonden op Nederland 3 tussen 12.00 – 13.30 uur. De registratie werd zoals altijd goed bekeken door de doelgroep 6-12 jaar. Het programma behaalde namelijk een kijkdichtheid van bijna 30%. De intocht had hiermee een marktaandeel van 84%. Op de doelgroep 6 jaar en ouder werd er een kijkdichtheid gerealiseerd van bijna 12%, evenals op de doelgroep boodschappers met kind tot 5 jaar. De intocht werd de volgende dag herhaald. Toen keken er aanzienlijk minder kijkertjes: het programma realiseerde een kijkdichtheid van 2% op de doelgroep 6-12 jaar.
 
De publieke Sinterklaas
Voor de Publieke Omroep is de intocht niet het enige contactmoment van de kids met Sint. Jaren geleden is het Sinterklaas Journaal geïntroduceerd. Een gouden vondst om de kinderen dagelijks mee te laten leven met Sinterklaas en zijn pieterbazen. Deze uitzendingen hebben een gemiddelde kijkdichtheid van 18% op de doelgroep 6-12 jaar. In absolute aantallen zijn dat ruim 235.000 kinderen. Maar ook hier is sprake van meekijkende volwassenen: op de doelgroep 6 jaar en ouder is de gemiddelde kijkdichtheid bijna 4%. Op de doelgroep boodschappers met kind tot 5 jaar had het programma een gemiddelde kijkdichtheid van ruim 8%. Mooie getallen.
 
Sinterklaas is een kinderheld en er zijn dan ook veel films van hem gemaakt. Twee films met de Sint in de hoofdrol: Het Paard van Sinterklaas en Waar is het Paard van Sinterklaas behaalde beide een gemiddelde kijkdichtheid van 6% op de Publieke Omroep.
 
Dure programmering
Ook Nickelodeon zendt zoals elk jaar Sinterklaas programmering uit. Echter werd er dit jaar niet geïnvesteerd in dure nieuwe series. De kids moeten het doen met herhalingen van Slot Marsepeinstein  en Kleine Klaas. Slot Marsepeinstein had op de doelgroep 6-12 jaar een gemiddelde kijkdichtheid van ruim 5% en een marktaandeel van 33%. Kleine Klaas had een gemiddelde kijkdichtheid van 0,5% op dezelfde doelgroep. De doelgroepen boodschappers met kind en 20-49 jaar kijken duidelijk minder naar deze programmering dan naar die van Nederland 3.
 
Ook op Nickelodeon zijn Sinterklaas films uitgezonden, zoals Sinterklaas en de verdwenen pakjesboot, Sinterklaas en het uur van de waarheid en Sinterklaas en het geheim van het grote boek. Deze werden goed bekeken met een gemiddelde kijkdichtheid van 3,7%.
 
RTL Nederland die steeds meer met RTL Telekids op de deur begint te bonzen heeft ook geen nieuwe afleveringen op de buis, maar stofte afleveringen van de  Club van Sinterklaas af. Het programma behaalde een gemiddelde kijkdichtheid van 1,6% op de doelgroep 6-12 jaar en had een marktaandeel van 8%. Het Amerikaanse DisneyXD  doet niet aan schoentjes zetten en richt zich op de kerst. 
 
De echte Sint
De echte Sinterklaas is nog steeds op Nederland 3 te vinden. De zender weet de meeste kids aan zich te binden. Op Nickelodeon werd er veel herhaald, waardoor de kijkcijfers zijn gedaald in vergelijking met eerdere jaren. Het blijft afwachten of er volgend jaar weer geïnvesteerd gaat worden in nieuwe afleveringen. Nu eerst pakjesavond vieren maar!
 
Tamara Amatsahip, RTV planner ZenithOptimedia Nederland
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.