VPRO is ‘Breaking Bad’

12-01-2012 (10:14) - Kijkcijfers

De VPRO is dit jaar met een door kenners bejubelde serie gestart; ‘Breaking Bad’. RTL had deze serie al een tijd op de plank liggen, maar ondanks de vele onderscheidingen van de serie (maar liefst 6 Emmy awards) heeft RTL er uiteindelijk voor gekozen om deze niet uit te zenden. Reden voor de VPRO om de serie op te pikken.  
Breaking Bad vertelt het verhaal van Walter White. Een scheikunde leraar die te horen krijgt dat hij longkanker heeft en zeer waarschijnlijk niet meer lang zal leven. Om de financiële toekomst van zijn gezin na zijn dood veilig te stellen besluit hij om samen met een oud leerling, Jesse Pinkman, methamfetamine te produceren en verkopen. Wat het Walter niet makkelijker maakt is dat zijn zwager bij de anti-drugs bestrijding zit. Dit levert spannende en van tijd tot tijd ook humoristische tv op.  
 
Net als zij voorheen met ‘Dexter’ gedaan hebben is de VPRO vorige week gestart met een marathon van het eerste seizoen. De serie was iedere avond rond de klok van kwart voor elf bij de zender te zien. Als toetje voor de liefhebbers werd er afgelopen zaterdag een dubbele aflevering uitgezonden om zo het eerste seizoen te complementeren, in totaal zeven afleveringen. De VPRO hoopt met de marathon van het eerste seizoen een vaste schare kijkers te creëren die de serie ook de weken daarop blijft volgen. Bij ‘Dexter’ heeft dit volgens de zender goed uitgepakt en dat is waar ze bij ‘Breaking Bad’ ook op gokken.  
 
‘Breaking Bad’ heeft over het eerste seizoen (ma-za) een gemiddelde kijkdichtheid van 1,4% (circa 95.000 personen) gerealiseerd op de doelgroep 20-49 jaar. Vergeleken met de resultaten over het eerste seizoen van ‘Dexter’ (gemiddeld 1,9% kijkdichtheid – circa 129.000 personen) loopt de serie dus nog iets achter. Binnen de leeftijdsklasse 50 jaar en ouder realiseert ‘Breaking Bad’ de beste resultaten met een gemiddelde 1,6% kijkdichtheid (circa 92.000 personen).  
 
‘Breaking Bad’ trekt ook een meer mannelijk publiek, naast de hogere kijkdichtheden is de serie ook selectiever op mannen ten opzichte van de vrouwelijke doelgroep. ‘Breaking Bad’ laat een gemiddelde selectiviteit van 119 op mannen in de leeftijd van 20-49 jaar zien, waar dit bij de vrouwelijke doelgroep uitkomt op een selectiviteit van 82 binnen dezelfde leeftijdsklasse. Ook binnen de overige leeftijdsklassen zien wij dit terug. 
 
Ondanks de goede kritieken en vele onderscheidingen die de serie heeft ontvangen vallen de kijkdichtheden enigszins tegen. Het late tijdstip van uitzenden kan hier een reden van zijn, maar ook het feit dat ‘Breaking Bad’ in Amerika al richting seizoen 5 gaat is wellicht een factor. De ‘Breaking Bad’ fans in Nederland hebben de serie in veel gevallen al gedownload. Wel moet gezegd worden dat, wanneer de serie te zien was, deze iedere dag in de top 10 staat van meest gestarte streams (web tv). Ook is ‘Breaking Bad’ tijdens de eerste dagen van uitzenden trending geweest op Twitter en wordt er op vele Nederlandse forums zeer positief over de serie gesproken.    
 
De kijkdichtheden mogen dus iets tegenvallen, maar de serie zorgt voor genoeg opwinding onder het Nederlands publiek. Kortom de VPRO heeft opnieuw een kwalitatief hoogstaande serie aan hun programmering toegevoegd welke zeer zeker het kijken waard is.  
 

Robert-Jan Duk, RTV Director, ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Wanneer komt het vervolg?? Ik kan niet wachten
Fox @ 21-01-2012 10:20 uur
Hier één van de 8 mensen die de serie nog niet gedownload had! Wát een fantastische serie zeg! Dexter was te gek, maar ik breaking Bad zowaar nóg te gekker!
Abubakari de Vries @ 25-01-2012 05:06 uur
Leuke serie! Op www.breaking-bad.nl kan je ook allerlei leuke fotos en videos vinden!
Niels @ 25-02-2012 11:14 uur
Dexter is goed, maar Breaking bad is beter! Alle seizoenen van Dexter hebben min of meer het hetzelfde verloop, dus redelijk voorspelbaar. Breaking bad, je moet er even inkomen.. Maar dan bouwt de spanning alleen maar op en groeit de serie alleen maar, los van de seizoenen!
Rik @ 09-06-2012 11:53 uur