Wat hebben Picasso, Rubens en Munch met elkaar gemeen?

02-10-2012 (08:46) - Kijkcijfers

Het antwoord op de titelvraag is in één woord: Arturo.
 
Deze fictieve wereldberoemde kunstenaar wordt al jaren gezocht door Europol, en hij staat centraal in ‘The Spiral’. Deze vijfdelige dramaserie werd vanaf 2 september 2012 uitgezonden door de VARA op Nederland 3.
 
‘The Spiral’ vertelt het verhaal van een in Kopenhagen gevestigde kunstenaarsgemeenschap en haar charismatische leider Arturo. Hij komt met het plan om zes wereldberoemde schilderijen te stelen uit musea in zes Europese landen. Er gaat iets gruwelijk mis en de kunstenaars moeten vervolgens niet alleen het plan van de ondergang zien te redden, maar ook zichzelf. Een spannend script, en een ander pluspunt is de Nederlandse acteur Teun Luijkx die een belangrijke rol vervuld. Zodra dit talent in een serie te zien is, zit ik op het puntje van mijn stoel! 
 
Vernieuwend concept
In deze serie wordt hoofdzakelijk Engels gesproken, maar ook Nederlands, Zweeds, Noors, Fins en Deens. Iets wat eigenlijk niet gebruikelijk is, maar het maakt de serie zeker niet vervelend om naar te kijken. Naast de VARA zijn de andere coproducerende omroepen zoals VRT (België), SVT (Zweden), NRK (Noorwegen), YLE (Finland) en TV3 (Denemarken). Het Frans-Duitse televisiekanaal ARTE zendt de serie ook uit. Het Mediafonds is één van de fondsen die de totstandkoming van ‘The Spiral’ financieel ondersteunt.  
Ook het kijkende publiek kan actief participeren. Op www.thespiral.eu kon het publiek connecten, sharen, spelen en creëren. In dit spel is iedereen een winnaar als je de exacte locatie van de schilderijen kan ‘pinpointen’. Op 28 september 2012 bracht de winnaar van het spel het schilderij ‘Zelfportret van Rubens’ terug naar het Rubenshuis te Antwerpen tijdens een exclusief End Event dat in alle deelnemende musea op hetzelfde moment plaatsvond. Die avond werden de laatste beelden van ‘The Spiral’ geschoten, waarbij het aanwezige publiek figureerde in de laatste aflevering van de tv-serie. 
 
Teleurstellende cijfers
Helaas laten de kijkcijfers zien dat het 20-34 jarige publiek de serie niet heeft ontdekt. De eerste aflevering laat een kijkdichtheid zien van 1,4% in deze doelgroep (42.000 personen), waarbij in de weken daarop volgend nog lagere kijkdichtheden worden gerealiseerd. De commerciële zenders laten in het uitgezonden tijdvak en periode beduidend hogere kijkdichtheden zien op de doelgroep 20-34 jaar. ‘Red mijn vakantie’ op SBS6 op zondag doet het erg goed in de doelgroep 20-34 jaar, met kijkdichtheden van gemiddeld 6,5% tot zelfs 9,7%.
 
Andere vergelijkbare series van de Publieke Omroep lieten ook hogere kijkdichtheden zien dan ‘The Spiral’.
 
Op de doelgroep 20-34 jaar liet de achtdelige serie A’dam - E.V.A. vanaf 6 maart 2011 een gemiddelde kijkdichtheid zien van 3,8% (113.000 personen), waarin Teun Luijkx de hoofdrol vertolkte als Adam. De negendelige serie Van God los liet vanaf 22 mei 2011 een gemiddelde kijkdichtheid zien van 3,5%, oftewel 105.000 personen in de doelgroep 20-34 jaar. 
 
Toch nog prijs?
Mogelijk is ‘The Spiral’ niet bedoeld voor het ‘grote’ publiek, maar dit zou mijn inziens wel het geval moeten zijn. Blokkeer één weekend en ga vooral via ‘uitzending gemist’ tegenwoordig inclusief reclame kijken. Het is de moeite waard! En dat vind de vakpers ook, de internationale dramaserie is namelijk genomineerd voor de Prix Europa in de categorie Beste Europese TV Drama Productie van 2012. Hopelijk valt daar nog wel wat te winnen. 
 
Rebecca van Zijl, RTV Director ZenithOptimedia 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.