Nederlandse kledingmerken weinig duurzaam

10-11-2015 (12:19) - Lifestyle

Uit onderzoek naar duurzaamheidsprestaties van Nederlandse kledingmerken, blijkt dat de meeste merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen.

Van de ruim honderd kledingmerken die onder de loep zijn genomen presteren slechts twee merken over het algemeen goed: de spijkerbroekmerken Kings of Indigo en Kuyichi.

Beide merken behalen het B-label, wat betekent dat ze goed op weg zijn, maar er nog altijd verbeteringen mogelijk zijn.

Het onderzoek is uitgevoerd door Rank a Brand in samenwerking met Schone Kleren Campagne.

Beide merken danken hun goede score aan het hebben van een behoorlijk klimaatbeleid, veelvuldig gebruik van milieuvriendelijkere materialen en het werken aan betere arbeidsomstandigheden.
Dit laatste heeft mede te maken met het feit dat Kings of Indigo en Kuyichi lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Kuyichi is tevens lid van MADE-BY. Deze organisaties zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijkere materialen.
 
Overgrote meerderheid merken vindt duurzaamheid nog te onbelangrijk. Van de overige Nederlandse kledingmerken verdienen twee het C-label. Dit zijn Mud Jeans en G-Star. Deze merken, wederom spijkerbroekmerken, zijn daarmee qua duurzaamheid redelijk op weg, maar er is nog genoeg te doen.
 
In totaal behalen 17 Nederlandse kledingmerken het D-label, waaronder bekende namen als ZeemanHemaCoolCatHunkemöllerWE Fashion en Bristol.
 
Deze merken hebben een begin gemaakt met het meenemen van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. De overgrote meerderheid, ruim 80%, blijft nog altijd steken op het E-label.
 
Dit laagste label houdt in dat merken duurzaamheid niet of nauwelijks van belang achten en hier dus ook te weinig over communiceren. Merken in deze categorie zijn onder andere De BijenkorfAmerica TodayScapinoGaastraOililyV&DAction en Wibra.