5 belangrijke trends en ontwikkelingen voor webwinkels

12-10-2021 (11:58) - Marketing

Consumenten zijn tijdens de pandemie meer online gaan shoppen en de verwachting is dat deze ontwikkeling ook na COVID-19 doorzet. Uit het Shopify Future of Commerce 2021-rapport blijkt dat 84% van de consumenten sinds de pandemie online aankopen doet, tegenover 65% van de consumenten die in de fysieke winkel koopt. Daarnaast is het aantal webwinkels in Nederland flink gegroeid. Zo is het aantal Nederlandse Shopify-winkels van 2019 tot 2020 met maar liefst 123% toegenomen.
 
Retailers en consumenten hebben de overstap naar online gemaakt, dat is een gegeven. Maar waar moeten (online) retailers zich op focussen om ervoor te zorgen dat ze de concurrentie een stap voorblijven en zich kunnen voorbereiden op de nabije toekomst? Mel van Lieshout, Country Manager bij Shopify, belicht 5 belangrijke trends om in de gaten te houden.
 

Conversational commerce

Consumenten verwachten ook online hetzelfde serviceniveau als in fysieke winkels. Dit kan je realiseren door online het gesprek aan te gaan met de klant via chat-apps als WhatsApp, Facebook Messaging en Shopify Inbox, ook wel conversational commerce genoemd. Zo kan je gemakkelijk vragen beantwoorden, je klanten door hun aankoopproces loodsen en hun een persoonlijk en passend aanbod doen. Uit onderzoek van Shopify blijkt dat 70% van de klanten waarmee een online gesprek wordt gevoerd, overgaat tot een daadwerkelijke aankoop. Bovendien hebben webshops die binnen 5 minuten reageren op chatst, 69% meer kans dat de klant een aankoop doet.
 

Live shopping

Live shopping is een van de nieuwste trends waarbij influencers tijdens livestreams artikelen verkopen via hun social-mediaplatformen. Deze vorm van e-commerce is al enorm populair in Azië en wint ook terrein in de VS. Vorig jaar keken naar verwachting 560 miljoen mensen naar livestreams, ongeveer 39% van de Chinese bevolking. De omzet uit livestreams is in 2020 waarschijnlijk gegroeid met meer dan 100% ten opzichte van 2019, tot bijna 9% van alle online retail sales. In 2019 deed ongeveer 37% van China's online shoppers livestream-aankopen. Aangezien Azië een van de koplopers is op het gebied van e-commercetechnologie, wordt verwacht dat deze trend binnenkort ook in Europa zijn intrede doet.
 

Social commerce

Een andere booming trend die Nederland inmiddels al heeft bereikt, is social commerce. Met social commerce kunnen mensen hun favoriete producten en diensten kopen via een koopknop op social-mediaplatformen, zoals Instagram, Facebook, Pinterest en TikTok. Social commerce biedt veel mogelijkheden voor ondernemer; uit het Shopify Future of Commerce 2021-rapport blijkt dat 54% van de jongere consumenten die bij onafhankelijke retailers shoppen, nieuwe merken ontdekken via social-mediaplatformen. Voor consumenten tussen de 35 en 54 jaar is dit 43% en voor consumenten van 55 jaar en ouder is dit 25%.
 

Duurzame bezorging

Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderdeel van de aankoopbeslissing. Door de vele bestelbusjes in binnensteden en de groeiende hoeveelheid afval door bovenmatig verpakkingsmateriaal heeft de consument de indruk dat de e-commerce-industrie niet duurzaam is. Er zijn verschillende manieren om groener te ondernemen:
- Kies voor een logistieke partner die duurzame alternatieven gebruikt voor het afleveren van pakketten, zoals emissievrije bestelwagens of bakfietsen.
- Maak gebruik van milieuvriendelijke verpakkings- en opvulmaterialen, gebruik niet meer verpakkingsmateriaal dan nodig is en beperk het vervoer van onnodige lucht door pakketjes en busjes zo efficiënt mogelijk te vullen.
- Maak de meest groene bezorgoptie tot je standaardoptie in je check-out en geef je klanten de mogelijkheid om bij elke bestelling een kleine donatie te doen om de CO2-uitstoot te compenseren.
 

Omnichannel

Het aandeel van online aankopen bedraagt nu 22% en blijft groeien, maar consumenten gaan ook nog steeds graag naar een fysieke winkel en oriënteren zich regelmatig op een aankoop via social media. Kortom, consumenten gebruiken meerdere kanalen – vaak tegelijkertijd – om zich te informeren en uiteindelijk producten en diensten aan te schaffen. Het is voor winkeliers dus van groot belang om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn en overal dezelfde look & feel door te voeren om hetzelfde serviceniveau te kunnen bieden.

 


Bureaus

Media

Economisch