500 Ondernemers pleiten op LinkedIn voor meer 'maatschappelijke winst'

20-11-2020 (07:00) - Marketing

Vandaag, op de Dag van de Ondernemer, roept een groep van ruim 500 ondernemers uit heel Nederland collega-ondernemers op om meer vanuit het hart te handelen en juist in deze moeilijke tijden te focussen op solidariteit en ‘maatschappelijke winst’. Onder hen Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Yolanda Eijgenstein (Moving Leadership) en Kees Klomp (Thrive Institute). Het is een initiatief van The Present, een not-for-profit beweging die ondernemend Nederland al ruim drie jaar actief betrekt bij de vluchtelingencrisis.
 
‘Become an entrepreneur at heart’. Dat is de boodschap van de campagnefilm die vandaag de LinkedIn timelines van ondernemers domineert. Het is voor sommigen misschien een oproep uit een onverwachte hoek, maar niet voor de initiatiefnemers: “We zien al jaren dat de meeste ondernemers heel graag iets willen doen, alleen weten ze vaak niet hoe,” aldus Marnix Geus, oprichter van The Present en zelf ook ondernemer. “Via ons platform verlagen we de drempel, door ondernemers en hun netwerk te koppelen aan initiatieven die het leven van vluchtelingen en statushouders verbeteren.”
 

Veerkracht verbindt

De film is gemaakt door Robert-Jan Glas van bureau Gloww en benadrukt de overeenkomsten tussen mensen in plaats van de verschillen - in dit geval tussen vluchteling en ondernemer. De film nodigt ondernemers uit om een echte changemaker te zijn: iemand die een positief verschil maakt voor zijn directe en indirecte omgeving. Centraal in de film staat het begrip veerkracht. Glas: “Wat je ook denkt over de vluchtelingenproblematiek: vluchtelingen zijn enorm veerkrachtig. Het zijn vechters, doorzetters. Dit zien we – uiteraard op een andere manier – ook bij ondernemers. We willen laten zien dat we niet zo veel van elkaar verschillen en dat veerkracht ons verbindt.”
 

Global Entrepreneurship Week

Op de Dag van de Ondernemer, die plaats vindt in het kader van de Global Entrepreneurship Week, haken ruim 500 ondernemers aan bij het gedachtengoed van The Present. Zij delen op één dag de twee minuten durende campagnefilm met een persoonlijke boodschap op hun eigen LinkedIn-pagina’s. Eén van hen is Henk Jan Beltman, oprichter en ‘Chief Chocolate Officer’ van Tony’s Chocolonely: “Ik denk dat we inmiddels allemaal de behoefte en urgentie voelen om de wereld een heel stuk beter, schoner en rechtvaardiger te maken. Alle ondernemers en bedrijven zouden zich hier - op hun eigen manier - voor moeten inzetten, waarbij geld en aandeelhouderswaarde weer een middel worden en niet een doel op zich. Dat is onze verantwoordelijkheid naar volgende generaties toe, van wie we onze prachtige aarde te leen hebben.”
 

Betrokken kunstenaars

De film wordt muzikaal gedragen door de wereldberoemde harpiste Lavinia Meijer, die het stuk ‘Metamorphosis’ speelt van de Amerikaanse componist Philip Glass. De Nederlandse kunstenaar Dadara leende speciaal voor de film zijn eigen niet van echt te onderscheiden ‘gouden hart’ uit, waarmee de film wordt afgesloten.
 
De film wordt vandaag door en voor ondernemers gedeeld met de hashtag ‘#entrepreneuratheart en is een oproep aan ondernemend Nederland om zich aan te sluiten bij de beweging. Glas: “Als ondernemer heb je de sleutel in handen om een verandering teweeg te brengen. Om die ‘entrepreneur at heart’ te zijn. Met deze film willen wij ondernemers oproepen om niet machteloos toe te kijken maar een actieve rol te vervullen. Niet alleen in de vluchtelingencrisis maar in de volle breedte van maatschappelijke uitdagingen waar wij momenteel als mensheid voor staan. Dus ben je werkelijk een ondernemer, een changemaker? Laat het zien, ‘lead us the way’ en sluit je aan.”

Ondernemers die ook de urgentie voelen om meer maatschappelijke winst te boeken kunnen zich bij The Present aansluiten via www.thepresent.world.  

Bureaus

Media

Economisch