90% Nederlanders shopt online; 1 op 10 doet wekelijks online aankopen

29-11-2017 (11:21) - Marketing

Maaltijden, kleding en elektronica steeds vaker online aangeschaft. Het afgelopen jaar kocht maar liefst 88 procent van de Nederlanders minimaal één product of dienst online. Dertien procent van de Nederlanders doet zelfs iedere week online een aankoop. Dat blijkt het ‘The State of Online Banking’ rapport van het Zweedse FinTech bedrijf Trustly. In omringende landen zoals Engeland (94%) en Duitsland (95%) wordt nog vaker online geshopt.

 
In aanloop naar de feestdagen verwacht het bedrijf dat online winkelen steeds belangrijker wordt. “De meeste Nederlanders doen regelmatig online aankopen en die worden ook steeds vaker mobiel gedaan. Wij werken voortdurend aan nieuwe manieren om internetbetalingen nog eenvoudiger en veiliger te maken. Zo ben je binnen één klik klaar,” aldus Oscar Berglund, CEO van Trustly.


Schoenen, kleding en sieraden worden het vaakst online aangeschaft, gemiddeld is dat vier keer per jaar. Eten/drinken (levensmiddelen) worden gemiddeld 2,8 keer per jaar aangeschaft en consumentenelektronica 2,2 keer aldus Trustly. Slecht tien procent van de ondervraagden kocht het afgelopen jaar slechts zelden of nooit iets online.


De meeste online betalingen worden uitgevoerd met internetbetalingsdiensten zoals iDeal en Trustly. 39 procent van de Nederlanders kocht dit jaar een product uit het buitenland, 45 procent hiervan kwam uit China en 26 procent uit Duitsland. Ondervraagden geven aan meer online aankopen te willen doen als terugbetaling eenvoudiger wordt of als aankopen via internetbankieren betaald kunnen worden.


‘The State of Online Banking’

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Nepa, een toonaangevend onderzoeksbureau. Het onderzoek werd gedaan in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje en Zweden. In iedere markt werden 1000 respondenten in de leeftijd van 18 - 66 jaar ondervraagd.


Bureaus

Media

Economisch