BMW Group Nederland eerste autofabrikant die Charter Diversiteit tekent

11-12-2020 (12:25) - Marketing

Het Charter Diversiteit is een intentieverklaring en richt zich op werkgevers uit de publieke en private sector. Door het Charter te ondertekenen committeert een bedrijf zich aan zelf opgestelde doelen om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen. BMW Group Nederland is de eerste autofabrikant in Nederland die het charter ondertekent.
 
“Er zijn 49% mannen en 51% vrouwen in deze wereld. Er is een aandeel mensen met beperking, er zijn ouderen en jongeren, mensen met verschillende seksuele oriëntaties en mensen van verschillende regio’s in de wereld”, licht Stefanie Wurst, Algemeen Directeur BMW Group Nederland toe.” Dat is onze maatschappij en die zou zich moeten weerspiegelen in een bedrijf. Maar het is niet alleen diversiteit, het is ook inclusie. Je bent niet alleen op het feest, maar je mag ook meedansen.”
 
BMW Group Nederland heeft zich ambitieuze doelen gesteld op basis van vier aspecten: het verhogen van de inclusiviteit van de organisatie als geheel, de horizon verbreden aangaande instroom en doorstroom, het inspelen op vraagstukken die aan diversiteit gerelateerd zijn en het benutten en uitdragen van de productieve voordelen. De doelen zijn bepaald op basis van vijf pijlers vanuit BMW Group: Gender, Age, Cultural background, Sexual orientation en Disability. Wurst: “Het helpt om een doelstelling te hebben, net als in onze business, met bijvoorbeeld een target voor het verkoopvolume. Diversiteit In Bedrijf kan ons bovendien helpen, het is een goed klankbord en we kunnen ervaringen uitwisselen met andere bedrijven.”
 
De organisatie zal de daad bij het woord voegen en bewijzen dat een divers team beter presteert. Wurst: “Vervolgens moeten wij ons bewust worden van onbewuste vooroordelen. Hiervoor zijn workshops en een coach gepland. Niet alleen voor directie, maar door het gehele bedrijf. Een ander concreet voorbeeld om diversiteit in teams te bereiken is dat we de vacatures, inclusief het taalgebruik en het wervingsproces onder de loep nemen, samen met het HR-team.” 

Bureaus

Media

Economisch