bol.com presenteert speelgoedtrends van 2021

07-10-2021 (14:20) - Marketing

Het Grote Speelgoedboek van bol.com valt vanaf dit weekend bij gezinnen in heel Nederland op de mat. Een magisch moment voor kinderen die weer volop kunnen gaan bladeren, scannen, knippen en plakken om zo de mooiste verlanglijstjes te maken. De nieuwe versie van Het Grote Speelgoedboek bevat dit jaar nog meer digitale snufjes waarmee het maken een verlanglijstje nog leuker en makkelijker is.
 
Door de toevoeging van AR (Augmented Reality), kan speelgoed bijvoorbeeld levensecht in de kamer gezet worden. En via een nieuwe functie in de app kunnen ouders inzicht krijgen in het speelgoed waar het kind het meest naar kijkt en zo cadeaus kopen waar het kind écht enthousiast over is.

Het Grote Speelgoedboek staat boordevol speelgoed, maar waar klopt het hart van kinderen echt vol verwachting voor? Marcel de Looper, speelgoedexpert van bol.com, doet op basis van uitgebreide bol.com data en ontwikkelingen in de markt een voorspelling welke speelgoedtrends we op de verlanglijstjes van 2021 gaan terugzien: "Ook dit jaar zien we dat de coronacrisis impact heeft op de keuze van speelgoed. Nu kinderen minder naar school zijn geweest, kiezen ouders van kleine kinderen vaker voor educatief speelgoed, om hen een handje te helpen bij het beter leren van letters, cijfers, rekenen of spelling. Daarnaast zien we dat door het vele thuiswerken van ouders, kinderen zich meer dan ooit bewust zijn van de rol van "grote mensen". Met een bijbehorende groei van speelgoed gericht op rollenspellen. Ook zien we dat uitgestelde blockbusters, die nu kort na elkaar in de bioscoop komen, zorgen voor een massale vraag naar de bijbehorende merchandise.


Speelgoedtrends 2021

- Movie Mania
- Speelgoed om van te leren
- Pokémon waanzin
- Later als ik groot ben
- Lief voor de aarde
- Robot rage
 

All time favorites

Los van de trends, is er speelgoed dat het elk jaar goed doet. Kaart- en dobbelspellen zijn heel populair, waarvan Qwixx het best verkochte spel is bij bol.com. LEGO blijft een bestseller waar kinderen altijd enthousiast over zijn en waar ook steeds meer vraag voor is vanuit volwassenen. Volwassenen zijn net als vorig jaar sowieso een belangrijke doelgroep voor speelgoed. Puzzels, spellen en hobbyspullen worden bijvoorbeeld steeds vaker door volwassenen gekocht. De verkoop van tekenproducten stijgt sinds vorig jaar flink, mede omdat mensen door de maatregelen veel thuis waren. Deze ontwikkeling zet zich voort, waarbij steeds vaker gekozen wordt voor luxere producten, zoals de professionele potloden van Faber Castell of stiftensets van Stabilo. Gaming is ieder jaar favoriet, waarbij de PlayStation5 en bijbehorende games dit jaar het meest gewild zijn.


De evolutie van de speelgoedgids

Bol.com heeft ervoor gezorgd dat Het Grote Speelgoedboek nog verder geëvolueerd is tot een interactief boek vol digitale innovaties. In 2020 hebben bijna 3 miljoen kinderen met Het Grote Speelgoedboek en de bijbehorende app gespeeld en zijn er meer dan 1 miljoen verlanglijstposters gemaakt. Dit jaar bevat Het Grote Speelgoedboek 1.200 producten die tot leven gebracht kunnen worden door middel van meer dan 15.000 foto’s, video's, weetjes en quizvragen. Nieuw dit jaar zijn:

De toevoeging van AR - Een deel van de producten uit Het Grote Speelgoedboek kan zo tot leven worden gebracht. Leuk om te doen én handig, want je kunt zien hoe groot iets is. Dit maakt het maken van een goed verlanglijstje nog makkelijker en helpt miskopen voorkomen.
 

Het Grote Boek van Sinterklaas

Cadeausuggesties op maat - Zou het niet handig zijn om een kijkje te kunnen nemen in ‘Het Grote Boek van Sinterklaas’? En je kind het cadeau te kunnen geven waar ze écht blij van worden? Dit is nu mogelijk doordat de Grote Speelgoed App cadeausuggesties verzamelt gebaseerd op de producten uit het boek die kinderen het vaakste scannen. Natuurlijk alleen met instemming van ouders die hiervoor hun account moeten koppelen.
Interactief mysterie - Ook nieuw is de toevoeging van een interactief spel binnen de app met Sinterklaas in de hoofdrol: Het Mysterie van het Verdwenen Speelgoed. Kinderen kunnen iedere dag een nieuw raadsel oplossen, van fun tot leerzaam, en zo hun hulp-Sinterklaas diploma halen.

 


Bureaus

Media

Economisch