Consumenten willen meer streekproducten in de schappen

23-10-2019 (10:30) - Marketing

Er is een grote behoefte aan streekproducten in de supermarkt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van supermarktketen Jan Linders onder consumenten. Ruim driekwart van de Nederlanders (81%) koopt het liefst streekproducten in de supermarkt. Consumenten in het zuiden van het land hebben zelfs een nog grotere voorkeur voor streekproducten (83%).
 
Voor Jan Linders is deze vraag de reden om onder de noemer ‘De Zachte G weken’ extra aandacht te schenken aan producten uit de streek. Jan Linders is met 60 supermarkten actief in Zuidoost-Nederland en al jarenlang voorloper in het assortiment van streekproducten. Chantal de Rijk, directeur commercie bij Jan Linders, ziet in het onderzoek dat met name producten uit het achterland van Jan Linders er goed opstaan.
 
Op de vraag welke regio de lekkerste streekproducten heeft, antwoordt 38% met het zuiden, gevolgd door het oosten met 32%. De Rijk: “Streekproducten uit het zuiden van het land zijn favoriet, met als gevolg dat maar liefst 74% van de Nederlanders wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat onze streek te bieden heeft en bij ons in de schappen ligt.” Een verklaring voor deze populariteit kan De Rijk ook geven: “We zien in het onderzoek dat consumenten graag willen weten wat men eet en waar het vandaan komt. Die garantie krijg je bij een streekproduct.’’
Ook speelt de gunfactor een grote rol bij de consument. “Vooral bij consumenten uit onze regio zie je dat veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich solidair naar hun omgeving”, aldus De Rijk.


Beter voor het milieu

Een ander interessant inzicht uit het onderzoek: meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) vindt streekproducten beter voor het milieu. Chantal de Rijk haakt hierop in: “Consumenten zien steeds meer het belang en nut van streekgebonden voedsel. Zo worden dierenwelzijn en landschapswaarde over het algemeen beter gewaarborgd en is lokale productie duurzamer.”
 
Niet alleen de supermarkt wil meer aandacht voor streekproducten. Zo schreef de minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) onlangs aan de Tweede Kamer dat zij de waardering voor Nederlandse streek- en regioproducten wil vergroten en de afzet ervan wil bevorderen. Ook betoogt zij om streekproducten bekender te maken en een korte (voedsel)keten te stimuleren.
 
De Zachte G Weken bij Jan Linders vinden de komende weken plaats. De campagne geeft onder de noemer de G van Goed en Gezond podium aan vers- en streekproducten. Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt extra scherpe acties op A-merken.

 

Bureaus

Media

Economisch