Cookieverbod Google betekent goede zaken voor influencers

12-03-2020 (09:29) - Marketing

Het cookieverbod van Google betekent goede zaken voor infuencers. Dat stelt influenceer marketing platform Join. Nu Google om privacyredenen het gebruik van third party cookies in de browser Chrome aan het afbouwen is, hebben bedrijven meer moeite om de juiste doelgroep te bereiken. De first-party data van influencers biedt daarvoor een oplossing, aldus Join.
 
Google is sinds begin dit jaar het gebruik van third party cookies aan het afbouwen in de Crome browser. Doel is dat deze binnen twee jaar volledig verbannen zijn. Veel adverteerders en publishers gebruiken de cookies om gebruikers online te volgen en zo gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Zonder cookies wordt dat dus een stuk moeilijker. 
 

Reclame-moe 

‘De effectiviteit van die advertenties is sowieso al in twijfel te trekken', laat David Dekker, influencer marketing specialist van platform Join weten. 'Consumenten hebben minder vertrouwen in merken en zijn over het algemeen reclame-moe.’ Dekker stelt werken met social media influencers als een alternatief. ‘Alle data die zij hebben komt direct uit de bron. Het is betrouwbaar en mag legaal gedeeld worden. Daarbij is de content die zij maken authentieker, én hebben ze een waardevolle band met hun volgers.’ Ondanks de voordelen van influencers ziet de specialist van Join de advertenties voorlopig nog niet verdwijnen. “Wel zie ik dat steeds meer bedrijven met influencers samenwerken en die inzet versterken met advertentiebudget. Dat heeft de toekomst.’
 

Het platform van Join bereidt zich voor op verdere groei. CEO Paolo Martorino: ‘De markt heeft de afgelopen jaren bewezen dat influencer marketing geen trend is, maar de volgende stap van online adverteren. Wij vertrouwen erop dat het belang van influencer marketing de komende jaren alleen nog maar significanter gaat worden.’


Bureaus

Media

Economisch