Criteo: Meer kansen voor retailers door veranderd online winkelgedrag

25-08-2020 (11:23) - Marketing

Nederlandse consumenten zijn tijdens de coronacrisis avontuurlijker geworden wat betreft het online shoppen. 40 procent van de Nederlanders deed tijdens de intelligente lockdown aankopen bij voor hen nieuwe online winkels. Dat blijkt uit onderzoek van Criteo, het advertentieplatform voor het open internet.
 
Tijdens de lockdown ontdekten veel Nederlanders nieuwe online diensten waar zij hun tijd en geld aan besteedden, of maakten zij weer gebruik van diensten waar zij vóór de lockdown mee waren gestopt. Zo maakte 31 procent van de respondenten (opnieuw) gebruik van streamingdiensten zoals Netflix, 17 procent deed hun boodschappen online, 19 procent liet eten thuisbezorgen, en nog eens 19 procent bestelde online andere consumentengoederen.
 

Vooral jongere generaties avontuurlijk

39 procent van de Nederlanders gaf aan te winkelen bij de online versie van voor hen vertrouwde winkels. En één op de vier respondenten ontdekte dus ook nieuwe winkels. Onder jongere generaties was dit percentage zelfs een stuk hoger: 57 procent van Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015) ontdekte nieuwe webshops, vergeleken met slechts 21 procent van de stille generatie (1928-1945) en de babyboomers (1945-1955) gecombineerd.
 

Niet alleen webwinkelreuzen populair

70 procent van de respondenten die klant bij nieuwe winkels werden zijn van plan om ook in de toekomst bij deze webshops te zullen blijven kopen. De meest trouwe nieuwe klanten zijn Generatie X (1965-1980) en de Millennials (1981-1996), met respectievelijk 78 procent en 77 procent. Tijdens de lockdown was nieuwe klandizie zeker niet voorbehouden aan webwinkelreuzen zoals Amazon: slechts 27 procent kocht meer bij dit soort partijen. Ook kleinere retailers (29 procent) en merken met hun eigen webshops (27 procent) konden tijdens de lockdown rekenen op nieuwe klanten.
 
Hoewel Nederlanders online meer consumeerden, werden offline retailers niet vergeten. 48 procent van de respondenten had heimwee naar de fysieke winkel. En nu zij het ‘normale’ leven weer langzaam oppakken, gaat 47 procent weer zonder angst naar het winkelcentrum.
 

Kansen voor retailers

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat er kansen liggen voor retailers om nieuwe klanten te werven en hun omzet te vergroten. 'Consumenten zoeken online actief naar de beste winkels en producten', zegt Tijmen Willems, Country Manager Benelux bij Criteo. 'Door nu te investeren in marketing, vergroot je je kans om nieuwe klanten te werven die zeer waarschijnlijk bij je terug blijven komen, of je nu een winkelier bent of een restaurant dat thuisbezorgt. Om je succes te vergroten, kun je je online campagnes verbeteren met data die je vergaart in je fysieke locatie, om ongeacht het kanaal een persoonlijke ervaring te bieden die beter converteert naar aankopen.'

 


Bureaus

Media

Economisch