De sterkste goededoelenorganisatie merken onder jongeren

26-08-2021 (10:00) - Marketing

Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, en zij zullen waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming noemen. Deze organisaties zijn voor jongeren veel belangrijker dan voor hun ouders. De Dierenbescherming (1e), de Dierenambulance (4e) en het Wereld Natuur Fonds (5e) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10. Dit blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek 2021 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.100 jongeren.

Dit zijn de top 10 sterkste merken onder jongeren (+ hun positie onder volwassenen)
1. (14) Dierenbescherming
2. (11) Kinderpostzegels
3. (5) Voedselbank
4. (12) Dierenambulance
5. (4) Wereld Natuur Fonds
6. (3) KiKa
7. (6) CliniClowns
8. (1) KWF Kankerbestrijding
9. (10) Ronald McDonald Kinderfonds
10. (24) Nationale Postcode Loterij

Merkadviseur Hendrik Beerda: "Maar liefst één op de drie jongeren is bereid om aan de Dierenbescherming te doneren. De goede naam is te danken aan het tastbare, sympathieke werk en de betrouwbaarheid die de organisatie uitstraalt."


Top 10 donatie-intentie onder jongeren

1. KiKa: 43%
2. Dierenbescherming: 34%
3. KWF Kankerbestrijding: 32%
4. Dierenambulance: 29%
5. Wereld Natuur Fonds: 28%
6. CliniClowns: 27%
7. Ronald McDonald Kinderfonds: 27%
8. Voedselbank: 25%
9. Kinderpostzegels: 18%
10. KNGF Geleidehonden: 17%

Opvallend is het zwakke imago van internationale hulporganisaties bij jongeren. De reputatie top 50 bevat slechts 11 internationale hulporganisaties, waarvan alleen UNICEF (12e) en War Child (19e) in de top 20 staan. De andere 9 organisaties bungelen onderaan de ranglijst, vanaf plaats 40.


Onderzoek

Het Goede Doelen Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn ruim 13.000 respondenten voor het onderzoek ondervraagd. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende. In 2021 is het onderzoek voor het eerst ook onder jongeren uitgevoerd.

 


Goede Doelen Merkenonderzoek 2020-2021

Bureaus

Media

Economisch