Digital advertising groeit verder door in crisisjaar 2020

15-04-2021 (12:34) - Marketing

Adverteerders besteden 2,34 miljard euro aan digital advertising, blijkt uit de Online Ad Spend Study 2020 die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA heeft gedaan. Het marktaandeel van digital advertising in 2020 is logischerwijs opnieuw gegroeid. Dit ging ten koste van het budget van andere 'traditionele' mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien.
 
Groei ten opzichte van 2019
Bij het verschijnen van de vorige Ad Spend Study, ten tijde van de eerste coronagolf, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. Het shockeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of gecanceld. Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen, wat voor een overall groei van zes procent ten opzichte van 2019 heeft gezorgd.
 
De impact van COVID-19
Naast een aanhoudende groei van online video (+19%) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising, die met 37% daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19. De respondenten gaven aan dat door alle onrust de behoefte aan ROI en beproefde methodes toenam, met als gevolg dat er minder brandingcampagnes zijn ingezet. Voor 2021 verwachten de respondenten wederom een sterke groei van digital advertising in zijn geheel, waarin een belangrijke functie is weggelegd voor marketplaces.

Bureaus

Media

Economisch