Dit zijn de communicatietrends in 2019

03-01-2019 (15:44) - Marketing

Wat zijn de trends in communicatie voor het komende jaar? Communicatiebureau Linden & Barbosa hield een aantal sessies samen met vooraanstaande vakgenoten om hierachter te komen. Ze zetten zeven kansen en uitdagingen voor het vak op een rij. 


Daarbij wordt niet alleen ingegaan op communicatie naar de buitenwereld, maar ook intern. Zo is er een groeiende vraag naar verandercommunicatie, waarbij medewerkers goed geïnformeerd worden bij het proces en zich daar ook betrokken bij voelen.


Daarnaast is er een tekort aan personeel, waardoor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding belangrijker worden. Vacatures worden sneller ingevuld, de beter gekwalificeerde kandidaten melden zich en personeel blijft langer. Bovendien is arbeidsmarktcommunicatie volgens de onderzoekers een heel goed middel voor bedrijven om aan hun reputatie te werken. 


divers en inclusief

Over het algemeen wordt er steeds meer waarde gehecht aan open en directe communicatie. Iedereen telt daarbij mee, ongeacht cultuur, leeftijd of geslacht. Diversiteit en inclusiviteit komen ook steeds meer terug in MVO beleid, sponsoring, reclame en free publicity.

CEO's en bedrijven worden daarbij steeds vaker gevraagd om een standpunt in te nemen. Merken met een sociaal doel of een duidelijke Why maken daardoor kans op succes.Het hogere doel moet wel echt in het DNA van de organisatie zitten want greenwashing wordt door journalisten genadeloos afgestraft, zo waarschuwen de onderzoekers.


influencers

Hoewel traditionele nieuwsbronnen steeds meer onder vuur liggen, blijven mensen het meeste vertrouwen hebben in het nieuws dat ze via radio, tv en kranten tot zich krijgen. Facebook en Instagram hebben daarentegen een vertrouwensprobleem volgens de onderzoekers. Dat heeft ook impact op de influencermarketingrevolute: het kaf wordt van het koren gescheiden en influencers moeten het duidelijk melden als ze betaald krijgen bij hun posts. 

Hogere eisen gelden ook voor communicatieprofessionals zelf. Steeds meer bedrijven willen professionals die ondernemend zijn én een business achtergrond hebben. Ze zoeken vakmensen die zowel bekend zijn met marketing, communicatie en strategie.


Bureaus

Media

Economisch